Roel en Anne in Azië!

Thailand: Vervolg Bangkok & Khao Yai NP

Sawadee Ka! (Thais voor hallo)
Nou.. waar waren we gebleven? Ohja, in Bangkok:

Alvast sorry voor het lange verhaal! We hebben een aantal dagen geen internet gehad, dus nu komt allemaal in een keer.

Donderdag 6 oktober 2011: Bangkok

Vandaag hebben we weer een beetje uitgeslapen aangezien we pas om 2 uur sliepen (Roel sliep om half 2). Dus zijn we om kwart voor 10 pas gaan ontbijten. Om 12 uur liepen we het hotel uit, hielden een taxi aan en we lieten ons naar het Grand Palace brengen. We waren amper uitgestapt of we werden al aangesproken door een Thai die voor ons alweer een tuk tuk had aangehouden. Uiteindelijk heeft deze tuk tuk ons naar de staande boeddha gebracht, naar een information centre en weer terug naar Grand Palace voor 50 baht (ongeveer 1 euro 25).

We hebben dus Grand Palace bezocht en daarna de liggende boeddha, Wat Pho. Wow, wat een groot ding! De boeddha is 45 meter lang en 15 meter hoog! Enorm groot dus!

Vervolgens zijn we weer naar Khao San Road gegaan en hebben daar een 2e hands Lonely Planet van Zuidoost Azië gekocht voor 15 euro! Het is toch wel erg handig om er een te hebben! We hebben nog een uitgebreide maaltijd had bij het zelfde restaurantje als de vorige dag en daarna zijn we lekker op tijd naar het hotel gegaan. Hier hebben we nog wat informatie opgezocht over het noorden, omdat we nog niet precies wisten wat de planning voor morgen was. Om half 11 lagen we er dan ook lekker in!

Vrijdag 7 oktober 2011: Bangkok - Pak Chong

Onze laatste luxe nacht was voorbij, dus nog een keer genieten van een uitgebreid ontbijt! Om 12.00 uur moesten we uitchecken en dat deden we dus ook precies! We besloten om naar het treinstation van Bangkok te gaan om te kijken wat de mogelijkheden waren om naar Chiang Mai of naar Pak Chong (Khao Yai NP) te gaan.

We kwamen er achter dat er voorlopig nog geen treinen zouden rijden naar Chiang Mai, maar er waren wel bussen.Door de overstromingen zou de bus er 13 uur over doen, in plaats van 10 uur. Deze busrit zou ons 950 baht (24 euro) kosten. Omdat Pak Chong ook nog een overweging was, zijn we gaan vragen wat dat koste. Een treinkaartje voor de rit van 4,5 uur kostte 132 baht per persoon, wat neerkomt op 3,30 euro. Geen drol dus! Oke, deze nemen we. Even de accommodatie bellen dat we er aankomen, dit nog in een internetcafé bevestigd en om 15.20 uur vertrok onze trein. We hadden al van Wietske, een meisje dat met ons de fietstour deed, gehoord dat de treinen nooit op tijd reden. De trein vertrok mooi op tijd, maar kwam wel 1,5 later aan dan gepland. Maar wat een geluk, de man van de accommodatie die ons op kwam halen stond er gewoon nog! Na ongeveer 15 minuten rijden kwamen aan bij onze accommodatie: Greenleaf Guesthouse!

We kregen een kamer voor 200 baht (ongeveer 5 euro). Er staat dan ook alleen een bed en een ventilator. Wel hebben we een eigen badkamer, maar alleen met koud water. Maar het is prima en lekker goedkoop!

We hebben nog noodles gegeten bij het lokale restaurantje, zijn naar de supermarkt geweest voor wat te drinken en te knabbelen en toen zijn we lekker op bed gevallen met een filmpje. Heerlijk! Welterusten!

Zaterdag 8 oktober 2011: Pak Chong, Khao Yai NP

Proficiat Bart! Aangezien we amper internet hebben hier, hebben we ge-sms't!

Wat hebben wij lekker (uit)geslapen! Anne tot half 11 en Roel tot half 1. De halve dagtour van vandaag begon pas om 15.00 uur, dus om 13.00 uur gingen wij ontbijten! Wat een lekker en goedkoop ontbijt! Het buikje rond met toast met ei en jam voor Roel en toast met jam en veel vers fruit voor Anne. Totaal nog geen 2 euro per persoon!

Om 15.00 stapte we in het busje met 8 andere toeristen uit Engeland, Amerika en Australië. Tijdens de rit zijn we 2 keer naast de weg gestopt. De gids zag namelijk (niet te geloven) vanuit de auto in de struiken een slang zitten en dit dus 2 keer.

Onze eerste echte stop was bij een natuurbad. Dit was een zwembad midden in de natuur, maar wel naast de weg. Het water had een normale temperatuur. Aangezien het nu vol zat met Thai, zouden we later op de dag terugkomen om hier te zwemmen.

De tweede stop was een vleermuizengrot. We kregen allemaal een zaklamp en liepen via een stijle trap de donkere grot in. De man zette ons op een rijtje, telde tot 3 en toen schenen we met alle zaklampen naar boven. Wauwww! Mega veel vleermuizen, overal waar je keek! Er zaten er ruim 3000 in deze grot! Tijdens het wandelen door de grot haalde de gids ook verschillende dieren tevoorschijn, zoals een tarantula (grote spin) en vele andere soorten spinnen (zie foto). Een aantal mochten we vasthouden, maar dit durfde wij allebei nog niet aan! We hebben verder nog veel verschillende maten vleermuizen gezien in de grot, van groot tot klein!

Toen we de grot uit liepen, gaf de gids ons ieder 2 kleine zwarte staafjes. De gids vertelde ons dat het een soort pepertjes waren en we moesten deze onder onze tong leggen. Aangezien we wel veel willen proeven, deden we dit allemaal netjes. Ineens knapte er iets open in je mond! Woww, die zagen we niet aankomen. Wat bleek, het waren zaadjes die hard open sprongen wanneer ze in aanraking kwamen met water of speeksel. Hebben we dat ook weer meegemaakt!

De volgende stop was bij een grot hoog in de bergen. We konden de grot niet in, maar wat we zagen was geweldig! Er kwamen ruim 2 miljoen vleermuizen in een mooie lijn uit de grot gevlogen! Wat een prachtig gezicht! Helaas vlogen er roofvogels doorheen die de vleermuizen probeerden te vangen. Na 10 minuten liepen we een stuk verder, zodat we dichter onder de vleermuizen kwamen te gaan! Echt geweldig om er een keer zoveel bij elkaar te zien!

Even later kwam de gids met een enorm groot beest! (Foto's volgen nog). Dit keer was ik (Anne) het eerste slachtoffer! Eerst gewoon in mijn hand en toen op mijn arm. De gids zei me dat ik iets naar voren moest buigen en voordat ik het wist zat het beest in mijn nek en liep het over mijn oor! Wat een kriebelig gevoel! Vervolgens hield iedereen, dus ook Roel, het beestje vast.

Na dit avontuur zijn we teruggegaan naar het natuurzwembad en hebben een aantal mensen gezwommen, maar wij niet. We gingen terug naar het guesthouse en hebben wat gegeten. We raakte aan de praat met een Nederlandse jongen. Erg leuk! Voor morgen staat een lange tour voor de boeg, dus op tijd naar bed!

Zondag 9 oktober 2011: Pak Chong, Khao Yai NP

De wekker ging om 7 uur en kwart voor 8 zaten we aan het ontbijt. Om 10 over 8 vertrokken we weer. Tot onze verbazing waren alleen wij 2 en de Nederlandse jongen van gisteravond mee! Heerlijk klein groepje!

We reden naar het midden van het park! Schitterend hier! Voor we het weten zit er al een Makaak (aap) naast de weg. Ze komen naar de weg toe omdat ze hopen dat de mensen hier iets te eten achterlaten.

We rijden verder en de gids van vandaag hoort gibbons in de jungle. Voor dat we het in de gaten hebben neemt hij ons mee de jungle in. Gewoon vanaf de grote weg, zonder dat een pad is. Dit is pas een trekking! We liepen een stuk de jungle in en ja hoor, daar zaten ze dan precies boven ons! Zowel witte als bruine gibbons. Ze slingerde door de bomen en zaten soms achter elkaar aan. Echt een mooi gezicht!

Na een stop voor een banaan en het toilet parkeerde we de auto en liepen we nu voor de echte trekking de jungle in! We hebben in totaal ruim 3,5 uur door de jungle gewandeld! Waaauwww! Dit is echt ongelofelijk mooi! Over boomstammen klimmen, stukjes door het water, door de planten en zelf een pad creëren! We hebben verschillende reptielen gezien, een schorpioen (ook vastgehouden), een aantal apen, vogels en hornbills. De hornbill lijkt op een tucan, maar dan veel groter! Je hoort de vleugels als ze vliegen, zoveel kracht zit daarachter! Helaas hebben we geen olifanten gezien, ondanks dat we lange tijd de voetsporen hebben kunnen volgen. De gidsen hadden ook een lunch voor ons meegenomen, rijst met kip, die we midden in de jungle op een boomstam hebben opgegeten. Het was geweldig!

Na de jungletrekking zijn we nog 2 watervallen gaan bekijken. Een van 25 meter hoog en een van 100 meter hoog! Dit is ook een schitterend gezicht! Onbegrijpelijk waar al dat water vandaan komt. Na de watervallen hebben we nog ruim 1,5 uur door de jungle gereden om olifanten te zoeken, maar helaas wederom niet gezien.

Bij terugkomst hebben we gedoucht en gegeten. Heerlijk en het kost echt niets! Een hele maaltijd voor 40 baht, 1 euro! Na het eten kwam er een nieuw meisje aan en ze kwam er ook bijzitten: nog een Nederlandse! We raakte lekker aan de praat, er kwam een biertje bij, een zak chips, muziek en voor we het wisten was het al half 2! Wij moesten vroeg op omdat wij verder gingen reizen morgen, dus om half 2 hielden we het voor gezien. Maar we hebben een erg gezellige avond gehad!

Maandag 10 oktober 2011: Pak Chong - Khorat - Chiang Mai

Vandaag hebben we ontbeten en om kwart over 9 heeft iemand van het guesthouse ons (en een Engelse jongen) afgezet bij het busstation van Pak Chong. Om naar Chiang Mai te gaan, moesten we eerst de bus nemen naar Khorat. Dit hebben we dus gedaan en de Engelse jongen ging met ons mee. De rit duurde ruim 2 uur en koste maar 1,25 euro per persoon! Ongelofelijk hoe goedkoop.

Bij aankomst in Khorat moesten we op zoek naar de bus die naar Chiang Mai ging. Gelukkig sprak de Engelse jongen een beetje Thais, dus uiteindelijk hebben we met zijn hulp de juiste bus gevonden. We konden kiezen uit de dagbus of de nachtbus. Bij de dagbus hoefde we niet te wachten, maar kwamen we pas na middernacht aan in Chiang Mai. Dan zouden we dan nog een hostel moeten zoeken. De nachtbus vertrok pas om half 9, dus ongeveer 10 uur wachten. Dan zouden we om half 8 's morgens aankomen.

Uiteindelijk hebben we voor de nachtbus gekozen, omdat ons dat ook in kosten scheelde. We hoefde geen extra overnachting te betalen. Dus begon het wachten op de luchthaven.

Een keer naar het toilet, een paar woordzoekers maken, een rondje lopen (want er was geen centrum in de buurt!), een potje monopoly via de telefoon spelen, even naar de supermarkt, wat drinken halen, wat eten en JAA! Het was al half 8! We zijn naar de bushalte gelopen en na 10 minuten wachten kwam de dus al. Het was een vip bus en we hadden plaatsen toegewezen gekregen. We zaten helemaal vooraan en hadden zeeën van ruimte! De rugleuning kon heel ver naar achter, de stoel had een massagefunctie, het voetensteuntje kon omhoog en we kregen heerlijke dekens! We hebben dus redelijk goed geslapen, voor zover dat kan in een bus. De tijd vloog voorbij!

Nu zitten we dus in Chiang Mai, maar die verhalen volgen de volgende keer!

Veel liefs, Roel en Anne

Ps. voor de mensen die zich zorgen maken: wij merken vrij weinig van de overstromingen. We zorgen dat we in de gebieden zitten waar niets van te merken is. Er zijn inderdaad plaatsen die onder water staan, maar daar gaan we dan maar niet naar toe.

Sandra Vestjens

Hé wereldreizigers!
Wat een fantastisch verhaal weer! Ben wel een beetje jaloers als ik dat allemaal lees! Hebben jullie al contact met Renske en Diederik opgenomen? Ze verwachten jullie telefoontje in ieder geval. Veel plezier in Chang Mai!
ps.Wellicht kun je even een kijkje nemen bij het project van Renske: Kiddycolors.com
Groetjes Sandra

Bram & Ilse

Haa mede backpackers!

Leuk leuk leuk om jullie verhaal weer te lezen! Jullie vermaken jullie prima zo te lezen. Zijn heel erg benieuwd naar de foto's!
We houden contact en blijf genieten!
Liefs Bram en Ilse

Sandra

Yak!!!! Wat een vieze beestjes!!!!

mia

Wat een belevenis geweldig maar die beesten nou nee.

Clairetjeeee

Echt super leuk om te lezen zeg!
Ik zou echt niet graag die spinnen zien enzo, ielk haha!
Lijkt me wel echt een toffe ervaring.

Marly

Super leuk verhaal, echt leuk om te lezen!!
Jullie hebben het zo te horen super daar en hebben al veel gezien!!
Ben wel blij om te horen dat jullie geen last hebben van de overstromingen, dat geeft ons wel een beter gevoel hier in NL!!
Ga lekker verder genieten, maar jullie zullen nu onderhand wel slapen!
Liefs

Joyce van der Sterren

Leuk om de foto's te zien die bij jullie verhaal horen. Enkele dingen komen me weer bekend voor uit Bangkok. De foto van die zwarte "vriend" durf ik bijna niet te kijken. Getsiedemme!!! Enne, stuur die bus effe naar hier voor als Sandra en ik naar Oostenrijk gaan in december. Veel plezier verder en ik kijk uit naar het volgende bericht EN foto's. Groetjes Joyce

Daisy

Roel&Anne,
super fijn om te lezen&zien dat jullie het zo goed naar de zin hebben!
Krijg zelf zin om te reizen, hoewel k nog nooit verder dan Nederland ben geweest, haha!
Nog heel veel plezier!
Liefs

Robert

Hey Roel (en Anne natuurlijk, ook al ken je mij niet).
Ik hoorde pas over de overstromingen maar gelukkig hebben jullie daar niet veel last van.
Goed om te lezen dat jullie het daar naar jullie zin hebben. Mooie foto's allemaal.
Jou lieve zus kwam mij net nog een lekkere fles Sheridan's brengen.
Geloof het of niet maar ik vindt dit het lekkerste likeurtje!!

Groetjes en nog heel veel reisplezier.

Ans

Heej superhelden,

Leuk, leuk,leuk. Vooral allemaal dat gespuis in de jungle. Lijkt me super om al die beestjes aan te kunnen raken en te voelen. Knap ook dat jullie dat nu durven. Ha ik nie gedach!!!

Groetjes,
Ans

Dimphy

Echt mooi jullie verhalen!! en die foto's echt geweldig.. Anne sta jij op alle foto's met die insecten? Echt super stoer van je!! Krijg hier al de kriebels van die beeste laat staan in het echt.. Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal. Veel liefs..

karel, oda en mieke

Hé wat leuk die verhalen van jullie! We genieten thuis lekker met jullie mee! Wat een prachtige foto's. We hopen nog vele verhalen van jullie mooie wereld reis te lezen en te zien.

heel veel liefs
fam. arts