Roel en Anne in Azië!

Maleisie: Het noordelijk deel

Hallo allemaal,

Allereerst willen we iedereen vanuit Singapore een hele fijne Kerst wensen en alvast gelukkig nieuwjaar! Geniet van alles wat komen gaat!

Met het verhaal gaan we verder met de dag dat we Bram en Ilse weer zagen na 3,5e maand. Na de vluchten vanuit Indonesië kwamen we aan in Penang (eiland in Maleisië). Bram en Ilse hadden ons gezegd dat ze ons niet op konden komen halen, maar dat er iemand stond met een foto van ons en diegene zou ons naar het hostel brengen.. Dus we pakten onze tassen en liepen richting de uitgang. We liepen door de deur en keken rond, maar nergens iemand met onze foto, alleen veel onbekende mensen. Ineens kwam er een bekend gezicht tussen de mensen omhoog met een smiechterige lach op het gezicht en een zelfgemaakt bordje met ‘Roel en Anne uit Limboland’. Daar is Bram! Ze zijn er wel! Ofja, eerst Bram een dikke knuffel gegeven, maar waar was Ilse? Ineens vloog ze Anne om de nek en dit was een fijn moment! We hebben allebei onze tranen in kunnen houden, maar als we hadden gewild had het gestroomd! Eindelijk, daar zijn we dan samen aan de andere kant van de wereld! De rest van de avond hebben we wat gegeten en gedronken, maar vooral veel gekletst en genoten!

De volgende ochtend zijn we richting Langkawi (eiland) gegaan, omdat Bram en Ilse zeiden dat Penang nu niet echt de moeite was. Het is namelijk schoolvakantie voor de kinderen hier, dus in heel Maleisie is het druk! Daarbij komt ook nog dat de hele oostkust dicht is vanwege het monsoonseizoen.. Wat een tegenvaller! Toch gaan we genieten van wat we willen zien.

De eerste dag in Langkawi zijn we een scooter gaan huren! We reden langs het vliegveld waar een vliegtuig boven ons landde. Daarna reden we richting de Cable Car’s. Hier hebben we even de tijd genomen om rond te wandelen en wat te drinken. We zagen een grote slang liggen en Anne kreeg ineens de drang ‘m vast te houden, maar niet alleen. Na even twijfelen wilde Ilse ook wel en hij werd op onze schouders gelegd. Woww, dat was wel vet! Jammer genoeg begon het te regenen, dus hebben we nog ergens wat gedronken. Bij terugkomst bij onze scooters zaten alle helmen vol water, haha! Niet zo slim! We reden verder langs een strand en we zijn nog naar een shopping mall geweest. ’s Avonds hebben we gegeten en van alles uitgezocht voor de reis.

De 2e dag hebben we ’s ochtends lekker niets gedaan en ’s middags zijn we met z’n alle gaan vissen met een speedboot! Nouja, speedboot.. Hij had speed, maar een totaal andere boot als dat wij een speedboot noemen, haha! We visten ook niet met hengels, maar gewoon met een lijn. De jongens keken elkaar een keer raar aan, maar het was een ervaring. We hebben op verschillende plekken gevist en iedereen had wat gevangen: Bram 7, Anne 2, Ilse 1 en Roel 1. We hebben een leuke middag gehad!

Na Langkawi vertrokken we richting Cameron Highlands. We begonnen met een ferry vanuit Langkawi die mooi op tijd was. Om half 1 zou de bus vertrekken in Kuala Kedah die 5 uur zou duren. Uiteindelijk vertrok de bus om 1 uur en duurde die 8 uur doordat we via Penang reden en in een file stonden. Maarja, wat eten en snel naar bed want het was een lange reisdag!

In Cameron Highlands wilden we een scooter huren, maar wat was een beetje duur! Uiteindelijk hebben we voor dezelfde prijs samen een tour geboekt voor de hele middag. We begonnen met de theeplantages en –fabriek. Alleen de reis er naar toe was al een belevenis. In de bergen waren de wegen zo smal, dat je amper met 2 auto’s naast elkaar kon rijden! Er kwam zelfs een klein vrachtwagentje langs die verwachtte dat iedereen aan de kant ging! Ongelofelijk.. Bij aankomst stelde de theefabriek weinig voor tegenover de fabriek die we in Indonesië hebben gezien! De omgeving daarentegen was dan echt schitterend! Overal felgroene theeplantages om je heen.. Super!

Vervolgens gingen we naar een rose farm, strawberry farm, butterfly farm en honeybee farm. Op de terugweg hebben we ons laten afzetten bij de night market waar we lekker rondgewandeld hebben.

De dag erna was weer een reisdag richting de Taman Negara (Jungle). Een busreis van 3 uur, toen 3,5 uur wachten (ze hadden 1 uur wachten beloofd, waarom liegen ze hier steeds?!) en toen nog 3 uur met de boot! De boot was een beetje krap, maar het was wel een mooie omgeving. Om kwart voor 6 kwamen we aan in Tanah Rata, wat een dorp! Anne en Ilse zijn serieus alle accommodaties afgegaan, maar ze waren of super duur of te vies voor woorden!! Gelukkig was er 1 nieuwe accommodatie, dus die kozen we.

We begonnen de volgende ochtend met een tour. Om half 10 vertrokken we met de boot naar de Canopy Walkway, de touwbruggen hoog in de bomen. Ilse begon en liep netjes en snel de eerste brug over. Bram volgde en toen was Anne aan de beurt. Ze durfde echt niet! Gelukkig mocht Roel meelopen en heeft ze 6 van de 11 bruggen gedaan, ondanks de erge hoogtevrees! De rest ging netjes verder en heeft de hele walk afgemaakt! Erg knap en ze zeiden dat het vet was! Na de walkway begonnen we aan de klim naar het viewpoint. Wow, wat een tegenvaller! Dit zou een jungletour moeten zijn, maar het was gewoon over een pad naar boven wandelen. Een beetje jammer! Ook het uitzicht viel een beetje tegen, want er was veel mist.. We namen we boot terug waar we de hele middag ontspannen hebben. We zijn gaan eten en daarna begon de Nightsafari. Met een 4-wheel drive gingen we rijden, maar niet eens door de Taman Negara (wat we wel verwacht hadden..) Het enige dier dat we gezien hebben was een baby Bengaalse tijger, wel cool! Maar door Borneo zijn we te verwend!

Na de Taman Negara vertrokken we richting Kota Bharu. We namen eerst de lokale bus van 1,5 uur. Wat een ervaring! De ramen werden dichtgehouden met stukjes karton en iedereen lachte de hele weg! Daarna met de Jungletrain richting Wakaf Baharu. We hadden stoelen met veel beenruimte, ideaal! We hebben flink wat foto’s van elkaar gekeken en van het uitzicht genoten. Na een rit van ongeveer 6 uur (sneller dan verwacht!) kwamen we om 10 voor 7 aan. De taxi wilde ons wel wegbrengen naar Kota Bharu voor 50 ringgit, veel te veel! Nadat we een paar keer hadden gezegd dat we 25 ringgit wilden betalen en de taxi chauffeur steeds ‘nee’ zei, kwamen we erachter dat hij maar 15 ringgit vroeg, hahaha!

De volgende dag hadden we een klein avontuur. De jongens hadden een tondeuse gekocht en Bram was de eerste die ‘m ging proberen! Hij werd op 12 mm gezet en Ilse begon.. Het was een verandering, maar niet extreem kort. We hebben wat gelachen en foto’s gemaakt! Daarna begon Anne met Roel’s haar, 10 mm. Wow, iedereen lachen, haha! Toch zag het er beter uit dan verwacht! Bram ging verder en werkte alles even bij. Daarna werd Bram’s haar 6mm! Die durft.. Flink er over heen, bijwerken en wassen. Het resultaat zag er goed uit! Alleen even wennen.. We hebben de tassen gepakt en zijn richting het busstation gelopen. Precies om 8 uur vertrok de bus richting Singapore. Daar begon een nachttrip van minimaal 10 uur.

Nu zitten we dus in Singapore waar we met z’n 4e kerst vieren! We wensen iedereen nogmaals een fijne kerst en over 1,5e week zijn we alweer thuis! Wat vliegt de tijd…

Veel liefs, Roel & Anne

Mia

Hallo Anne en Roel
We volgen jullie verhalen. Wat zijn ze prachtig. Geniet er nog maar even van, want het gaat zo snel. Nog even en het zit er alweer op. Fijne dagen nog.
Gr. Mia

Ben

hallo Roel en Anne, vooraller eerste hele fiine kerstdagen, mochten ze dat daar vieren, en anders plaatsen jullie daar vast wel een boompje. Ik volg jullie reisverhalen nu al zo'n 3 maanden en geniet er elke keer weer van julli verhalen en fotos beleef jullie vakantie zo van nabij mee. Jammer dat het einde van jullie vakantie inzicht is , dat betekent ook het einde van jullie prachtige reisverhalen en fotos , ook een beetje afkicke voor mij . Ik kan wel zeggen dat ik ervan genoten heb . Nog heel veel vakantie plezier de komen de daqen , en totziens in Blitterswiek of omgeving.

Groet, Ben ut Bék

Ine en Giel

Geniet nog van de laatste anderhalve week en met z,n vieren. Een spetterend uiteinde en een goed begin. 2012 wordt voor jullie een langer jaar dan voor ons. Je begint er iets eerder mee.:)~`
dikke kus Ine en Giel

Sylvia

Hoi Roel en Anne,
Nog veel plezier die laatste dagen, geniet nog van die tijd met Bram en Ilse samen. Tot volgend jaar hè! (klinkt toch beter dan volgende week hè ;-) )
Groetjes Sylvia

karel en oda, mieke

wij wensen jullie een gelukkig, gezond en liefdevol 2012 en geniet nog de laatste paar dagen daar!

groetjes Karel en Oda
Mieke