Roel en Anne in Azië!

Indonesië: Oost-Java

Hallo allemaal!

We waren aangekomen in Oost-Java: Yogjakarta. Hier hebben we weer van alles gedaan!

De eerste volle dag vertrokken we al om 5 uur! We gingen met 2 andere Nederlandse meisjes naar de Borobodur, een boeddhistische tempel. We besloten een rondleiding van een uur te nemen en die was erg interessant! De tempel is echt schitterend en we snappen bepaalde dingen van het boeddhisme nu ook beter. Een mooi geloof vinden we het! Na de Borobodur zijn we naar een andere tempel geweest, die een stuk kleiner was. Na een half uurtje vertrokken we weer, nu richting de Prambanan. Dit is een hindoeïstisch tempelcomplex. Ook dit was erg mooi! We hadden geen gids hier, wat achteraf wel jammer was maarja.. We zijn wel blij dat we zo vroeg zijn gegaan, want op het eind was het echt warm en nu hebben we geen last van bewolking gehad! De rest van de dag hebben we uitgerust en met de 2 meiden gegeten en gekletst.

De volgende dag stond de chauffeur om half 9 klaar om ons (Marije, Roel en Anne) op te halen en richting de Bromokrater te brengen. Gelukkig zat de minibus fijn, want de rit duurde maar liefst 11 uur! Ondertussen zijn we een paar keer gestopt voor het toilet en een keer voor de lunch. We kwamen aan de voet van de Bromo aan bij het reisbureautje die dat regelt. Hier hebben we uiteindelijk een uur moeten wachten voordat we de berg op gingen! Ons hotel was de 2e stop en hier waren we om 9 uur pas, een lange dag dus. Uiteindelijk gingen we rond half 12 slapen.. Iets te laat, haha!

Jeeeej, om 3 uur ging de wekker alweer! We zouden om kwart voor 4 opgehaald worden, maar om kwart over 3 stond de jeep al klaar! Alles snel doen dus en nog 3 anderen ophalen. Rond half 5 kwamen we aan om vanuit hier naar de viewpoint op Mount Pananjakan te wandelen. Dit was een klim van ongeveer 20 minuten, dus voor zonsopgang stonden we op de berg! Wat een mooi uitzicht over de bergen en de Bromokrater! Na een uurtje, het was best koud daarboven, liepen we weer naar beneden en werden we met de jeep naar de Bromo gebracht. Alleen het landschap hier was al schitterend, dus we waren benieuwd hoe het vanaf de top uit zou zien. We moesten ongeveer 45 minuten naar boven lopen en het laatste was een lange trap. Waaauuww, wat geweldig! Daar stonden we dan, op de rand van de krater! Binnenin was een heel groot gat, ongelofelijk. Het was echt een bijzonder gezicht.. Om 8 uur vertrokken we weer met onze Jeep naar het hotel. Hier hebben we gedoucht en ontbeten (nasi!) en om 10 uur vertrok de minibus weer naar het reisbureautje van gister. Hier moesten we een half uur wachten en om half 12 vertrokken we richting Ijen. Dit was een rit van 5 uur, inclusief een lunchstop. Ondertussen waren we ook nog een keer gestopt voor een schitterend uitzicht met de Ijen krater op de achtergrond. We hebben gegeten en zijn om half 10 lekker het bed ingedoken!

En alweer ging de wekker om kwart over 3! Om kwart over 4 vertrok de minibus naar de parkeerplaats aan de voet van de Ijen krater. We moesten 3 kilometer, ongeveer 1 uur, naar boven lopen om uiteindelijk om 6 uur aan te komen aan de top! Ondertussen kwamen er steeds werkers met manden met zwavel naar beneden. De manden wogen wel 80 kilo en de werkers haalde het beneden uit de krater, een flinke wandeling dus! Ongelofelijk hoe zwaar.. Maar toen kwamen we boven aan: Woooowwww, onbeschrijfelijk! We dachten dat de Bromo mooi was, maar dit slaat alles! Onder in de krater lag een groot meer met helderblauw water. We hebben hier boven wat rondgekeken en genoten van het uitzicht. Uiteindelijk bleek dat je ook naar beneden kon, de krater zelf inlopen. We moesten hier even over nadenken, maar uiteindelijk besloten we het toch te proberen. We klommen ongeveer 40 minuten naar beneden en de sterke geur van zwavel werd steeds erger.. Maar we hadden het gered: daar stonden we dan in de Ijen krater! De geur van de zwavel was echt niet te houden, het rook naar rotte eieren! We kregen een soort gasmasker om toch normaal te kunnen ademen. Snel foto’s maken en weer naar boven klimmen. Daarna weer de weg naar beneden volgen, waar we om 5 voor 9 aankwamen. Snel wat eten en de minibus in! De minibus bracht ons naar een grote bus, die de ferry op ging en ons naar Denpasar op Bali bracht.

Nu zitten we dus op Bali en we hebben nog 9 dagen voordat we richting Maleisië vertrekken. We hebben al een beetje een planning gemaakt, dus het wordt hier lekker ontspannen aan de stranden en tussen de rijstvelden! Dus.. tot de volgende keer!

Veel liefs, Roel & Anne

milooow

Jeuj! Weer n nieuwe verhaaltje en nieuwe fotos! Super!
terwijl jullie aan de andere kant van de ewereld zitten vieren we aan deze sinterklaas:) we hebben gisteren bij bram sinterklaas gehad, en vandaag bij ons thuis:)
mike was gistere ff bij ons: roel je moet egt naar huis komen wannt hij trekt die verbouwing niet zonder jou!
nej grapje;)
anne k heb m beloofd dat wij ook wel n keer komen helpen(koekjes bakken) terwijl zij hard aant klussen zijn! Haha;) of gewoon texen oid kan natuurlijk ook:)
nja k mis olliw wel:( maar gelukkig hebben we n mooie dag naar bottrob int verschiet!
Geniet r nog van! En tot snel!

milooow

Owja met 'bij ons' bedoel ik bij pap en mam in blwick;)

karel oda en mieke

Ja, wij (karel en Oda) zijn ook hier overal geweest. Geweldig!!! We hebben volgens mij bijna dezelfde foto's??? Ha Ha!!!!

Groetjes de fam. Arts

Hans van Deursen

Hoi Roel en Anne,

Elke keer wordt ik blij verrast met de mooie foto's en spontane verhalen.Erg leuk, zo zie ik ook tenminste dat er veel meer is dan alleen maar werken.
Geniet er nog van want voor je het weet ben je weer terug in het koude kikkerland.
P.S. heb afgelopen vrijdag moeten solliciteren naar de functie van teamleider pbz. En nu afwachten tot 28 dec.

Heel veel groetjes en geniet nog van de komende weken en kom vooral gezond weer terug. Hans

theo

Dag Roel en Anne,

mooie reis tot nu toe; ik zou bijna jaloers worden. Indonesie komt mij wel heel bekend voor. Ongeveer dezelfde route gevolgd. Ik vond trouwens de prambanan mooier dan de borobodur. Ik vond bali, buiten het hele toeristische gedeelte bij Denpassar, mooier dan Java. Vooral het binnenland bij Ubud. Hebben we nog een`touretappe` gefietst; was de moeite waard. Nog veel plezier de komende weken.

groetjes theo.

Daisy

Super, zit weer met n smile achter de computer..
wat een leuk verhaal &mooie foto's!
Kijk alweer uit naar het volgende, geniet ervan!
Liefs

marly

WAUW dat lijkt me echt super om daar de zonsopkomst te zien!! echt super!!
Nu lekker een paar dagen genieten van de mooie stranden!!
Liefs