Roel en Anne in Azië!

Thailand: Chiang Mai

Hallo lieve vrienden en familie!

Hier weer een berichtje vanuit Thailand. Hieronder kunnen jullie de fantastische dingen lezen van de afgelopen dagen! Ofja, wij vonden het fantastisch! Jullie mogen later beoordelen, haha.. Veel leesplezier.

Maandag 10 oktober 2011: Pak Chong – Khorat – Chiang Mai

Vandaag hebben we ontbeten en om kwart over 9 heeft iemand van het guesthouse ons (en een Engelse jongen) afgezet bij het busstation van Pak Chong. Om naar Chiang Mai te gaan, moesten we eerst de bus nemen naar Khorat. Dit hebben we dus gedaan en de Engelse jongen ging met ons mee. De rit duurde ruim 2 uur en koste maar 1,25 euro per persoon! Ongelofelijk hoe goedkoop.

Bij aankomst in Khorat moesten we op zoek naar de bus die naar Chiang Mai ging. Gelukkig sprak de Engelse jongen een beetje Thais, dus uiteindelijk hebben we met zijn hulp de juiste bus gevonden. We konden kiezen uit de dagbus of de nachtbus. Bij de dagbus hoefde we niet te wachten, maar kwamen we pas na middernacht aan in Chiang Mai. Dan zouden we dan nog een hostel moeten zoeken. De nachtbus vertrok pas om half 9, dus ongeveer 10 uur wachten. Dan zouden we om half 8 ’s morgens aankomen.

Uiteindelijk hebben we voor de nachtbus gekozen, omdat ons dat ook in kosten scheelde. We hoefde geen extra overnachting te betalen. Dus begon het wachten op de luchthaven.

Een keer naar het toilet, een paar woordzoekers maken, een rondje lopen (want er was geen centrum in de buurt!), een potje monopoly via de telefoon spelen, even naar de supermarkt, wat drinken halen, wat eten en JAA! Het was al half 8! We zijn naar de bushalte gelopen en na 10 minuten wachten kwam de dus al. Het was een vip bus en we hadden plaatsen toegewezen gekregen. We zaten helemaal vooraan en hadden zeeën van ruimte! De rugleuning kon heel ver naar achter, het voetensteuntje kon omhoog en we kregen heerlijke dekens! We hebben dus redelijk goed geslapen, voor zover dat kan in een bus. De tijd vloog voorbij!

Dinsdag 11 oktober 2011: Chaing Mai

Om half 9 zijn we deze ochtend aangekomen in Chiang Mai. We hebben een hostel uit de Lonely Planet gekozen. We kregen een double room with hot shower. Totaalprijs per nacht: 250 baht (6,25 euro) per kamer per nacht! Weer een koopje dus.

Nadat we onze spullen in de kamer gelegd hebben, zijn we een stukje gaan wandelen door het stadje. We zagen een lokale naaiwinkel, een drukkerij en nog veel meer. Apart om te zien dat dat hier toch op een hele andere manier gaat.

Omdat we al om kwart voor 10 gingen wandelen, sloeg om half 12 de moeheid er toch een beetje in. We zijn terug gegaan naar het hostel en hier hebben we even geslapen! Was blijkbaar toch wel nodig na de busrit.

De rest van de middag hebben we weinig gedaan. We hebben in de lobby geïnternet en geskypt met het thuisfront. We leerden een Duits meisje kennen en daarmee besloten we ’s avonds wat te gaan drinken en naar de avondmarkt te gaan. Eerst nog even lekker gegeten en de rest van de avond was het erg gezellig! Om 00.00 uur was het tijd om te gaan slapen!

Woensdag 12 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag werden we om 09.00 uur opgehaald, want we hadden een cooking class geboekt. We waren in totaal met 4, echt ideaal. Eerst zijn we naar een lokale markt gegaan waar van alles te koop was. We kregen informatie over verschillende soorten rijst en over het persen van kokosnoten. Later mochten we ook nog zelf even kijken. Ze hadden er alles: fruit, groente, huishoudartikelen en vlees. Onder vlees horen dan ook de varkenskoppen en –poten en (gefrituurde) kippen met kop en poten he!

Na de markt reden we naar het huis van Sammy (Sammy’s Organic Farm). Hier kregen we uitleg over allerlei verse ingrediënten(uit eigen tuin) en daarna begon het koken, wat de vrouw van Sammy verzorgde. We gingen 6 gangen (gerechten) maken. Je kon bij iedere gang kiezen uit 3 verschillende gerechten, erg fijn! Uiteindelijk hebben we maar 1 gerecht hetzelfde gemaakt. Voorbeelden zijn: Pad Thai, Red en Yellow Curry, Spring rolls, Pompoen custard en verschillende Thaise soepen.

Natuurlijk hebben we alles ook op mogen eten (was veel te veel!), maar dan wel in 2 keer. Erg leuk om een keer te doen! Ook hebben we een kookboekje gekregen met alle recepten van die dag! Super leuk dus!

Om 17.30 uur waren we terug bij ons guesthouse. Eten was niet meer nodig, dus besloten we naar een Mall te gaan, 30 minuten wandelen. De Mall had alleen Thaise winkels. We hebben een hele tijd rondgewandeld, maar niets gekocht. Daarom besloten we maar op tijd te gaan slapen, want morgen wordt een drukke dag!

Donderdag 13 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag zaten we om 08.00 uur in de lobby, maar we werden pas om 08.30 uur opgehaald. Vandaag stond helemaal in het teken van olifanten!! Wat een geweldige dieren!!

We waren met 6, waarvan een man gewoon zo gek was op olifanten dat hij zomaar mee ging zonder te rijden. Eerst stopte we bij een lokale markt om onze lunch te halen en om bananen voor de olifanten mee te nemen. Daarna reden we door richting het olifantenkamp. Toen we aankwamen stonden de olifanten al klaar! We hadden betaald voor een olifant per 2 personen, maar we kregen allemaal een eigen! Erg leuk!!

Eerst klom Roel erop (we zaten direct op de nek/rug van de olifanten, dus niet op een soort zitje). Men!! Dat is wel heel hoog en een apart gevoel! Even wennen.. Maar toen was het de beurt aan Anne. Hoogtevrees kwam even opspelen toen ik de extreem grote olifant van Roel zag. Toen kwam er voor Anne een andere olifant aan lopen. Een stuk kleiner gelukkig! Hij was in vergelijking met haar nog extreem groot, maargoed! Ook Anne klom erop en we konden gaan! De twee olifanten die wij hadden bleven telkens bij elkaar. Als de ene harder liep, wachtte die later op de ander. Erg leuk om te zien!

Na een ritje van ongeveer 20 minuten kwamen we bij het kamp aan. Hier maakte we foto’s, leerde we dingen over de olifanten en kregen we speciale kleding (erg mooi, zie foto’s). Ook leerden we hoe je een olifant laat omdraaien naar beide kanten en naar voren en naar achteren laat lopen. Ohja, stoppen en zitten is ook niet onbelangrijk! Toen hebben we weer 10 minuten gereden en daarna gingen we lunchen. Een echte verse Thaise maaltijd met rijst, die goed smaakte.

Na de lunch klommen we weer op de olifanten om 30 minuten te rijden naar een waterval. We moesten door riviertjes, over boomstammen en tussen de planten door. Super was dat! Wel een beetje eng af en toe als we ver naar voren moesten hangen.

Bij de waterval gingen we de olifanten wassen. Dat was echt leuk! Je zag ze gewoon genieten van het frisse water! Uiteindelijk waren wij ook flink nat, maar geen probleem! Graag zelfs voor deze ervaring.

We reden een andere route terug naar het kamp en daar namen we afscheid van de dieren. Het laatste stukje liepen we zelf. Het was echt een geweldige ervaring!! Wauwww! Het doet op het einde wel flink pijn aan je kont, haha.. maar dat heb je er voor over! We kregen nog een CD met foto’s die de gidsen gemaakt hadden! Super dus!

Om 18.00 uur waren we weer terug en zijn we ons gaan opfrissen. Om 19.00 uur hadden we afgesproken om met het Duitse meisje te gaan eten. Na het eten zijn we nog ergens wat gaan drinken en zijn we nog naar de Night Bazaar gewandeld. Om 23.30 waren we het moe en zijn we lekker gaan slapen met een super gevoel van een geweldige dag!!

Vrijdag 14 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag zouden we eigenlijk naar Pai gaan, maar ’s ochtends hebben we besloten nog maar een nachtje te blijven. Het is zo leuk hier! En is er nog genoeg te zien.

Na het ontbijt besloten we om naar Wat Doi Suthep te gaan, een grote tempel bovenop de berg met een geweldig uitzicht. Ik weet niet hoe we het voor elkaar krijgen, maar weer kwamen we het Duitse meisje tegen, Julia, en zij ging ook naar de tempel. Daarom zijn we weer samen gegaan, erg gezellig!

De tempel lag op een hoogte van ongeveer 1000 meter. Voordat je de tempel kon bezichtigen moest je nog 309 trappen beklimmen, best zwaar in de hitte van de zon. Maar het ging goed! De tempel was erg mooi en je had een schitterend uitzicht! (Zie foto’s).

Na de tempel besloten we nog naar de Chiang Mai Zoo te gaan. We hadden namelijk gehoord dat deze echt de moeite waard was. De entree was slechts 2,50 per persoon en voor de panda’s (die we natuurlijk gezien hebben) betaalde je nog eens 2,50 extra. Het was een super grote dierentuin, dus mega goedkoop tegenover de prijzen bij ons! Ze hadden er dus onder andere panda’s (er leven slechts 35 panda’s in dierentuinen over de hele wereld, waarvan ze er hier dus 3 hebben), tijgers, leeuwen, apen, koala’s en nog veel meer. Toen het park sloot hebben we de taxi naar huis gepakt.

We hebben ons opgefrist en zijn weer met Julia wat gaan eten en drinken. Daarna hebben we afscheid van haar genomen, want morgen gaan we richting Pai!

En in Pai zitten we nu dus! Hier blijven we zoals het eruit ziet 3 nachten.

Daarna zullen we verder gaan naar Kanchanaburi, een stuk zuidelijker.

Tot de volgende keer!

Veel liefs,

Roel & Anne

Claire

Super tof zn olifanten route!
Dat is iets voor mij wat nog op mn lijstje staat haha!
Ben benieuwd naar de foto's!

Joep en Marijke

Genoten van het verhaal en de foto's. Blijf schrijven. Zo reizen we in gedachten met jullie mee. Chiang Mai vonden wij ook een heerlijke plaats. Veel plezier en tot gauw.

marly

Wow wat een verhaal en foto's, echt geweldig!! Lees ze echt met veel plezier! XXX

Ans & Gé

Heej avonturierkes,

Wat een prachtig verhaal weer en schitterende foto's, vooral die panda's en olifanten. Maar ook de kookwordshopfoto's zien er goed uit. En eh Roel, die jurk staat je geweldig goed!! Moet je vaker doen.

Groetjes,

Gé & Ans

Koen en Erica, Thom en Luke

Hallo Roel & Anne,

Wat een leuke verslagen en mooie foto's.
Ga door met genieten en ontdekken, en verwen ons met de verslagen en foto's (eten kan helaas niet)!!!
Groetjes en nog veel vakantie plezier,

Koen en Erica, Thom en Luke

Joyce

Lieve Roel en Anne!
Wat leuk om ook jullie verhalen zo te kunnen lezen :D (nog meer om jaloers op te worden :)).
Grappig om de foto's te zien waar plekjes waar ik ook ben geweest, te leuk!

Veel plezier in Pai en Kanchanaburi, denk aan jullie!
Liefs uit Venray, xx Joyce

Daisy

Roel&Anne
super fijn om te horen dat jullie het zo goed hebben!
zit steeds met een glimlach naar de verhalen&foto's te lezen/kijken..
&wacht al vol spanning op het volgende!
Liefs

Robin siebers

Hee anne & roel.

erg mooi om jullie verhalen te lezen, ook vooral omdat jullie het zo beschreven dat je er een geweldig beeld bij krijgt!
geniet er nog van daar!
liefs Robin

Jeroen, Sylvia, Sef en Fenna

Hoi Roel en Anne,
Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. Zo te horen en te zien, maken jullie veel bijzondere dingen mee! Lijkt me ook super zo'n olifantenrit!!
Geniet ze!!
Groetjes, ook van oma, die jullie reis volgt als ze bij een van ons langs komt, dadelijk wil ze zelf nog internet om alles thuis te kunnen volgen :-)

May en Paul

Hoi Anne en Roel,
leuk om te lezen en te zien hoe jullie genieten van jullie reis.
Veel plezier in Pai en veel groeten van ons.