Roel en Anne in Azië!

Thailand: Pai & Kanchanaburi

Hallo lezers!

Omdat het 'goede' internet ons de laatste dagen in de steek heeft gelaten, komen er nu 2 verhalen in een keer. Hij is dus weer een beetje lang, haha..

Eerst verbleven we in Pai, een klein hippiestadje in het noorden van Thailand waar tegenwoordig ook flink wat moslims wonen. Daarna zijn we naar Kanchanaburi gegaan. Dit stadje staat vooral bekend om de River Kwai en de Erawan Falls.

We gaan gewoon netjes verder waar we gebleven waren..

Zaterdag 15 oktober 2011: Chiang Mai – Pai

Na het ontbijt (waar we Julia alweer tegen kwamen!) zijn we naar het busstation gegaan. Gelukkig ging er over een uurtje een minibus naar Pai. Deze rit heeft 3 uur geduurd. Het was een beetje hobbelig met veel haarspeldbochten. Na 2,5 uur begon Anne een misselijk te worden, maar Roel had gelukkig nergens last van!

Bij aankomst in Pai kozen we een goedkope kamer van 200 baht (5 euro) met een gedeelde badkamer midden in het centrum. Aangezien we met elkaar afgesproken hadden vandaag rustig aan te doen, zijn we een stukje gaan wandelen. Het begon echt extreem hard te regenen voor de eerste keer sinds we in Thailand zijn! Beetje jammer.. ’s Avonds hebben we nog wat gegeten en een stukje gewandeld, maar daarna zijn we ook lekker in bed gekropen. Heerlijk, zo’n dagje niks doen!

Zondag 16 oktober 2011: Pai

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. De rest van de dag hebben we een scooter gehuurd. Het huren zelf kost maar 2 euro 50! We hebben er wel verzekeringen bij afgesloten, dus in totaal was het 180 baht, 4 euro 50. Waar doen ze het van he?!

Halverwege de middag zijn we naar de Hot Springs geweest. Dit zijn natuurlijke baden met warm water! We zijn ook naar de bron geweest en daar was het water zelfs 80 graden! Niet aankomen dus.. en dan nog zijn er mensen die dat wel doen he, haha! Ongelofelijk..

Daarna hebben we nog een stuk getoerd en zijn we lekker gaan eten.

Toen we net klaar waren met eten, kwamen we een meisje tegen die de fietstour in Bangkok met ons had gedaan! Ze was samen met een Nederlands meisje en een Britse jongen. We zijn met z’n alle wat gaan drinken en het was erg gezellig!

Maandag 17 oktober 2011: Pai

Ook vandaag hebben we lekker langzaam gedaan en heerlijk ontbeten! Tijdens het ontbijt besloten we om de scooter nog een dagje te houden. We hadden de scooter gister namelijk om kwart over 1 opgehaald, dus gingen we er van uit dat die op hetzelfde tijdstip de volgende dag terug moest zijn. Bij aankomst van het verhuurstation bleek dat we de scooter tot 7 uur mochten gebruiken! Ideaal, dus weer een dagje de omgeving verkennen!

Vandaag zijn we naar een waterval gereden. Het was best wel een eind van het centrum vandaan, ongeveer 30 minuten. De waterval was mooi, maar niet echt speciaal. Op de terugweg begon het te regenen! We scholen onder de bomen, maar dat hielp niet echt! Omdat we toch al nat werden, besloot Roel om weer aan te rijden. Heeft wel wat, zo samen door de regen toeren, haha! Gelukkig was het na 10 minuten weer droog en konden we rustig verder rijden.

’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten en de rest van de avond weer lekker niks gedaan! Op tijd naar bed, want voor morgen hebben we weer een excursie geboekt!

Dinsdag 18 oktober 2011: Pai

Deze ochtend stond de gids gewoon al om 7 uur voor de deur! Lekker vroeg dus.. Nouja, het bleek later geen gids, maar gewoon een chauffeur te zijn. De beste man sprak amper een woord Engels.

We begonnen bij de view top, om kwart over 8! We stonden hoog op een berg, maar het was zo mistig dat we helaas weinig konden zien.. Maar weer door dus!

De tweede stop waren de longnecks! Het was leuk om dit een keer te zien, maar ze leven niet meer op de traditionele manier die je verwacht. Een van de eerste vrouwen had een I-phone en verderop zaten de kinderen met een laptop.. beetje jammer! Desondanks was het wel apart om te zien hoe dat zit met die ringen!

Vervolgens bezochten we een tempel op een berg, die we eigenlijk al snel gezien hadden. Hij was mooi, maar voor ons had het geen speciale betekenis. Het uitzicht over de stad was trouwens wel erg mooi!

We zijn gaan lunchen en daarna bracht de chauffeur ons naar een dorpje. We hadden geen idee wat we hier kwamen doen, dus we liepen maar gewoon rechtdoor. In het dorpje stonden kleine huisjes, met bij ieder huisje varkentjes. Echt hele jonge! Maar of dit het was weten we nu nog steeds niet?!

Onze laatste stop was een grot in combinatie met bamboo raften (langzaam!) Het was een erg mooi gebied, heel groen! De grot was wat klein, maar mooi om een keer te zien.

Om half 7 waren we terug in Pai en zijn we weer gaan eten. Morgen gaan we Pai verlaten en weer verder reizen! Lekker slapen dus!

Woensdag 19 oktober 2011: Pai – Bangkok (richting Kanchanaburi)

Het wordt vandaag een lange reisdag voor ons.. Om 2 uur vertrok een klein busje van Pai terug naar Chiang Mai. Omdat we naar Kanchanaburi willen, zullen we eerst terug naar Bangkok moeten en vanuit daar weer verder. De busrit terug naar Chiang Mai duurde weer 3 uur. Bij aankomst in Chiang Mai zochten we de bussen naar Bangkok en gelukkig hadden we die vrij snel gevonden! We hoefde maar 50 minuten te wachten voordat de nachtbus vertrok! Ideaal dus! Weer kozen we een VIP-bus omdat ons de vorige keer zo heerlijk beviel! Jammer genoeg was het dit keer zonder massage stoel, konden de rugleuningen minder ver naar achter en ging ook het voetensteuntje niet zo lekker mee omhoog.. Achteraf ook niet gek als je bijna 150 baht per persoon minder hebt betaald (slechts 3,25 euro). De rest van de dag hebben we dus in de bus gezeten en vielen we uiteindelijk toch in slaap.

Donderdag 20 oktober 2011: Bangkok – Kanchanaburi

Om kwart voor 8 ’s morgens kwamen we aan in Bangkok. Menn, wat hebben we allebei slecht geslapen in die bus..

Het busstation in Bangkok was echt super groot en bestond uit 2 gedeelten! Hierdoor was het zoeken van tickets wat moeilijker en natuurlijk werden we bij het ene gedeelte afgezet en moesten we tickets kopen in het andere deel. Na een aantal keer vragen kochten we de tickets en moesten we nog 1,5 uur wachten. Redelijk dus.. We lopen weg bij de ticketbalie, draaien ons om en denken; Huh?! Waarom beweegt er niemand? Ohja! Wanneer het volkslied klinkt, staat iedereen op, loopt er niemand en is iedereen muisstil. Dit was dus het geval, daarom bleven wij ook maar netjes stilstaan. Raar gezicht is dat, haha.. Zodra het lied was afgelopen begon iedereen weer te lopen, te rennen en te praten.. echt apart.

Na 3,5 uur in de bus kwamen we eindelijk om 14.00 uur aan in Kanchanaburi. We hebben gewoon 24 uur gereisd! We hielden een taxi aan die ons naar een guesthouse bracht. Het eerste vonden we te duur (10 euro per kamer, haha) en dus kozen we de 2e voor 5 euro! Toch weer de helft he.. We hebben een kamer met eigen badkamer, maar wel een koude douche! Weer even wennen, maar geen probleem.

We hebben die middag wat rondgelopen, maar zijn daarna lekker hier in de tuin gaan liggen. ’s Avonds was er live muziek bij ons guesthouse, erg leuk! (Dachten we..) Ongelofelijk!! We hebben nog nooit iemand zo vals horen zingen die er van overtuigd was mooi te kunnen zingen!! Haha, te grappig voor woorden! Daarna zijn we lekker gaan slapen naar een vermoeiende dag.

Vrijdag 21 oktober 2011: Kanchanaburi

Vanmiddag gaan we de Tiger Temple bezoeken. Voor de mannen wordt geen kledingadvies gegeven, maar de vrouwen moeten een lange broek aan, een t-shirt zodat de schouders bedekt worden en ze mogen geen oranje/roze/rood/geel dragen.. beetje veeleisend, niet dan? Maar we houden ons er mooi aan.

De Tiger Temple was leuk, maar ook hadden we een erg dubbel gevoel. Je kan daar echt extreem dicht bij de tijgers komen, wat mooie foto’s oplevert! Van de andere kant weet je ook dat die tijgers platgespoten zijn, waardoor ze niet op de normale manier bewegen. Dat vonden wij erg jammer/vervelend om te zien, maar toch doe je er aan mee omdat je er naar toe bent gegaan. Desondanks hebben we er wel van genoten!

Wat ons hier in Kanchanaburi trouwens op valt, is dat er hier extreem veel blanke mannen met een Thaise vrouw lopen. Wij trekken geen conclusie hoor..

De rest van de dag hebben we lekker door de stad gelopen, gegeten, wat gedronken en toch nog maar een tour voor morgen geboekt!

Zaterdag 22 oktober 2011: Kanchanaburi

Vandaag stond de taxi om 8 uur klaar om ons op te halen. We waren in totaal met 7 personen. Eerst bezochten we Erawan National Park, een erg groot park met de 7 Erawan Waterfalls. De eerste waterval lag op 500 meter lopen, maar om de 7e en laatste waterval te bezichtigen moest je een uur lopen. Ofja, vanaf de 5e waterval was het geen lopen meer maar klimmen.. Het was overal erg glad omdat je vanaf hier ook door het water moest. We besloten om helemaal tot de top te lopen en dit hebben we ook gedaan. Wauwwww, dat was zeker de moeite waard! We zeiden tegen elkaar; dit is zeker de mooiste waterval die we ooit hebben gezien! Extreem groot/hoog, mooi in de natuur en veel water.. super dus! We genoten hier even, maar toen moesten we weer terug omdat de lunch om 12 uur begon! We liepen aan en het ging best goed, totdat Anne ineens uitgleed op een steen.. Verkeerde plek, maar het deed niet echt pijn gelukkig! Geloof het of niet, maar dit herhaalde zich nog 2x! (Lekkere blunder?..) Achteraf valt het mee en heeft ze er geen blauwe plekken aan over gehouden.. Yes!

De volgende stop was de Hellfire pass. Dit was een mooie route, maar hij duurde maar kort. We hebben een audiotour geleend zodat we een beter idee kregen van wat zich daar allemaal af heeft gespeeld.

Daarna zijn we naar een oud treinstation gegaan om over de door krijgsgevangene brug te rijden met de trein. We reden 30 minuten door een mooi landschap en ook een deel over het water wat voor ons een mooi gezicht opleverde! (We hopen dat dat te zien is op de foto’s..)

De laatste stop was de beroemde Bridge over the River Kwai. Helaas deed deze brug ons weinig.. De brug zelf is oud en omdat er zoveel mensen zijn, is het een te toeristische plek geworden, vinden wij dan.. Maar misschien is dat iets om een keer zelf te ontdekken als je er nog niet bent geweest? Haha..

De rest van de avond hebben we wat informatie opgezocht over de eilanden en uiteraard weer uitgegeten. We moeten zeggen; dat went wel! Heerlijk iedere dag een vers ontbijtje dat je zelf kiest, heerlijk avond eten waarvoor je niets hoeft te doen (en bijna niks voor hoeft te betalen natuurlijk, haha!).

Wij stappen nu het bed in want morgenvroeg vertrekken we met de bus naar Bangkok om vanuit daar naar het zuiden te gaan! Dus; weltrusten en tot het volgende verhaal!

Laa Kawn! (Tot ziens!)

Veel liefs, Roel & Anne

Roy Stoks

Weer een super verhaal en avontuur! Toch jammer dat er niet gevist is op de river kwai :p! Haha

Tiny School

Mooi verhaal. Geweldig dat je zulke mooie dingen meemaakt.