Roel en Anne in Azië!

Borneo: Kota Kinabalu & Kinabatangan (Jungle)

Hallo allemaal!

In the jungle, the mighty jungle.. Haha, we zijn zojuist teruggekomen van een 3-daagse jungletour! Het was echt helemaal super en we hebben genoeg dieren in het wild gezien!

Op 2 november vlogen we vanuit Phuket via Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu op Borneo. Hier zijn we 3 dagen geweest, maar dat was achteraf niet nodig geweest. Het is een kleine stad die wij eigenlijk niet zoveel aan vonden. We zijn in totaal naar 4 shoppingmalls geweest, die eigenlijk allemaal niet echt een mall waren. Veelal rotzooi voor ons doen, haha! Desondanks hebben we ons niet echt verveeld en zijn we de dagen goed doorgekomen, zonder tours.

Op 5 november zijn we met de bus van Kota Kinabalu naar Sepilok gegaan. We hadden al een guesthouse gemaild, dus dat was makkelijk! ’s Middags zijn we naar het Rainforest Discovery Centre geweest. Dit is een centrum waar je meer kan leren over dieren en planten/bomen en er is een ijzeren canopy walk, zodat je boven de grond door de jungle kan wandelen. Je zit in Sepilok echt in de middle of nowhere, dus we hebben de hele avond is ons guesthoude vertoefd.

Eindelijk, op 6 november begon ons jungle avontuur! ’s Morgens zijn we eerst naar het Sepilok Urang Utan Rehabilitation Centre geweest. Dit is een centrum dat oerang utan weesjes en gewonden opvangt en beter maakt. Het gaat erom dat de oerang utans na een tijd weer vrij worden gelaten in de jungle, waar ze horen. De dieren worden hier 2 keer per dag gevoerd, maar ze mogen zelf kiezen of ze komen of niet. Ze kunnen namelijk ook zelf eten zoeken in de jungle. Gelukkig hadden wij geluk en hebben we in totaal 7 oerang utans van dichtbij mogen bewonderen! Geweldig van zo dichtbij! Ze zijn zo mooi en lijken echt niet op andere aapsoorten.

Halverwege de middag vertrok onze minibus, 1,5 uur, richting de boot die ook nog 1,5 uur duurde. Onderweg zagen we al wat apen en een krokodil. Om 5 uur kwamen we aan op Uncle Tan’s Camp aan de Kinabatangan (een rivier). Wat jullie in het kort ervan kunnen verwachten:

• Hutjes met 3 matrassen erin met klamboe, zonder deuren of ramen (dus je sliep echt buiten), niet echt een hilton hotel.. ’s nachts kon je alle standaard junglegeluiden om je heen horen! Wauwww!
  • Toiletten zonder doorspoel (je moest een emmer met vies water meenemen) en altijd met spinnen en insecten om je heen. (Grote spinnen he, niet zo’n kleintjes zoals bij ons) Naar het toilet gaan zonder spin om je heen was eigenlijk niet mogelijk.
  • Geen douche, laat staan schoon water.. (op flessen drinkwater na)
  • Ratten over het kamp! (daarom moesten we eten, tandenpasta, shampoo etc in een grote ton doen, anders eten ze je tassen ’s nachts kapot)
  • Altijd dieren in je hut/naast je bed, zoals spinnen en kakerlakken

In totaal waren 5 tours inclusief, maar we hebben een gratis 6e tour gekregen en we zijn 2 uurtjes gaan vissen! Jaja, Roel heeft de eerste keer hier gevist Roy, haha! Hij had 2 vissen gevangen en was daarmee winnaar van onze boot. (Anne had niks gevangen..)

Tijdens de tours hebben we van allerlei dieren gezien: krokodillen, lizzards, makaken, gibbons, proboscis monkeys, een python (!), otters, veel soorten vogels, eagles en insecten. (Plus de dieren die we nu vergeten..) Helaas, bij alle tours die inclusief waren, hebben we geen oerang utan gezien..

Gelukkig besloot Tong Tong, een leuke gids van 20, dat we de laatste ochtend nog een tour mochten doen, de 6e dus. Iedere boot mocht zelf kiezen welke kant ze op wilden. Alleen onze boot koos links, waar we al 2x waren geweest (en 1x rechts), maar daar was de kans op oerang utans het groots.. en ja hoor: Na ongeveer 15 minuten varen springt Tong Tong op en roept: Orang Utan over there! YES! Een moeder met haar kleine! Wauwwww, wat geweldig! Helaas zijn de oerang utans heel verlegen en gingen ze dus snel weg. Na weer 10 minuten varen zag de gids er weer een! Yes, wat een geluk!! We waren helemaal blij en hier hebben we ongeveer 15 minuten van kunnen genieten! Heerlijk! Hij slingerde lekker rond maar poseerde soms ook nog even voor de foto en film! Eindelijk, ons doel is bereikt! En wat een mooie dieren zijn het zeg!

Daarna zagen we nog wat krokodillen en otters, dus onze dag kon niet meer stuk.

Trouwens, de 1e nacht hebben we allebei niet echt goed geslapen.. De 2e nacht Anne wel, maar Roel niet. Om 1 uur werd hij ineens wakker van de pijn. Hij sliep weer in en toen we wakker werden, was zijn hele linkerhand dik! Wij naar de staff om te vragen wat het was: Centipede.. Hij kreeg een zalfje voor erop en daarna nog een pilletje. Het deed wel goed pijn! Hopelijk is het morgen een stuk minder, tenminste dat zij de staff.

Na terugkomst op het kamp was het tijd om onze spullen te pakken en na 2 nachten het kamp weer te verlaten. We hebben enorm genoten van alles om ons heen en het is echt genieten, ook al heb je geen luxe hier. Maar dat heb je hier allemaal niet nodig! Wel apart hoe snel je daaraan went om geen douche te hebben, een vies toilet en geen schoon water, haha (alleen flessen drinkwater).

Nu zitten we in Sandakan en morgen gaan we naar Turtle Island, maar dat volgt de volgende keer! Het was echt geweldig!

Veel liefs,

Roel & Anne

Marly

WAUW, super geweldig om te lezen!!
Lijkt me ook zo super om een echte jungle tocht te maken!
Jullie hebben geluk gehad dat jullie oerang utans hebben gezien, geweldig!!
Zo kom je er ook wel achter hoe goed wij het hier in NL eigenlijk hebben met een douche en schoon toilet!!
Geniet van jullie volgende avontuur!
Liefs

Milou

Jeuj weer een verhaal, hier zat ik echt op te wachten, vind het nog steeds super om "de avonturen van annie en roel" te lezen!
Ik ga nu maar es ff naar de fotos kijken(spannend;) haha)
veel plezier verder Xxx

Roy stoks

Super stoer verhaal! Zeker Roel, fijn dat ge de eer hoëg hald qua vissen vangen! Bin echt benejd noar de foto's, internet is hier net te troag, dus straks meteen kieke!

Amusier jullie,

Gr Roy

José

Ziet er geweldig uit. Prachtig allemaal die dieren. Alleen 's nachts zou ik ze niet graag om me heen hebben. Geef mij dan maar het Hilton!
Mooi al jullie verhalen en foto's. We genieten vanaf hier mee.
Groetjes, Theo, José en de rest.

Hans van Deursen

Hey Roel en Anne,

Ik verheug me keer op keer op jullie reisverhalen en natuurlijk de foto's.
In een woord gezegd GEWELDIG.
Ik hoop dat jullie van elk moment genieten want voor je het weet ben je weer terug in het mooie Limburg.
Het is daar heel wat anders dan op kantoor in Venray te zitten.
Maar dat was toch ook een mooie ervaring voor je Roel.
Geniet nog en wij zullen dat ook zeer zeker doen.

Heel veel groetjes van Smoel uit het mooie Limburgse Venray.

Ton en Leny

Ja Anne, zo zul je wel van je spinnen fobie af komen, toch?
Hoe is het met Roel zijn hand? Hopenlijk is hij nu een stuk dunner en gaat het beter.
Heel veel liefs, en natuurlijk genieten!!

Roy stoks

Lit et an mej of stoan der echt gen foto's van de vissen op? Gr!

Bram & Ilse

Echt in 1 woord GEWELDIG!!! Meer woorden zijn hier niet voor nodig! We hebben echt super genoten van de foto's en het verhaal.
Zijn ook erg benieuwd naar Turtle Island.
Have fun and enjoy!

Liefs Bram & Ilse

karel, oda en mieke

GEWELDIG al die DIEREN, maar ook wel eng denk ik dan vooral die spinnen om je heen tijdens het slapen. Maar goed we genieten wel elke keer van jullie nieuw verhaal en foto's.
Liefs de fam. Arts

Ans en Gé

Ha Möpkes,
Wér en schitterdende beschrieving van ollie avonturen (vakantie kunde dit mie mer noeme), de echte wilde biëste, mit geweldige foto's. Ge kunt dur misschien wel ''en boek van make!
Zondag nor én expositie van natuurfoto's gewest, mar doar kunde die van ollie geröst beej hange zeg.
Gewldig wer, weej kieke al wer uut noar ut vervolg...
Zurg dat ut hendje beter wurd, en op nor ut volgende avontuur.(Beej de schuldpadde?? ok échte ninja turtles zuuke??)
Groete, Ans en Gé

Daisy

Super! echt leuk um ieders kier al die verhalen &foto's te muuge bewonderen!
zit alwer vol spanning op het volgende te wachten..
Geniet nog van jullie reis &tot het volgende verhaal!
Liefs!

Gea

Ha ''sguupers''
Wat wer een geweldig verhaal um te leze, en zon schitterende foto's
Hiel iendrukwekkend allemol.
Roelie, Anne hedde de visse al op??
enne, hoe is ut mit de hand?
Ik verheug me op ut volgende avontuur....
Knoevels

Joyce

Heeeel gaaf!!!
Hopelijk gaat het ondertussen weer goed net Roel zijn hand!?
Have fun @ turtle island!!
Liefs Joyce

Ine en Giel

Wauww wat een gave foto's hedde gullie gemakt. En wat prachtig um al die dieren te zien.
Wat is enne centipede??????????

Marie-José

Potverdikkenogaantoezeg, wat un prachtige verhale en foto's. Gillie ziet erg stoer bezig, die dieren, die onderkroepsels oaveral brrr. Ben iedere kier wer bliej as der un verhaal en foto's komme, echt tof. Enjoy.