Roel en Anne in Azië!

Borneo: Kuching & Bako National Park

Beste allemaal,

Na de geweldige avonturen van Noord-Borneo vlogen we op 13 november naar Kuching in Zuid-Borneo (Sarawak). We hebben hier 6 volle dagen voordat we naar Singapore vliegen. Achteraf jammer dat de datum al vast stond, want de vetste dingen in Borneo hebben we al gezien! Daarom is dit verhaal ook minder spectaculair, haha.. Maaaar, we hebben ons niet verveeld hoor in Kuching, de grootste stad van Sarawak.

Bij aankomst bleek al dat het hier best veel, nouja.. eigenlijk heel veel regent! Iedere middag en/of avond en vaak met onweer en bliksem! En als het hier knalt, dan knalt het goed! We hebben daardoor flink wat shopping malls gezien. Maar we hebben meer gedaan hoor. Tijdens een bootritje van een uur hebben we de stad vanaf het water bekeken. We zijn naar het Sarawak Museum geweest, maar dit was klein en niet zo interessant. De dag erna zijn we naar Semenggoh Rehabilitation Centre geweest, een ander opvangcentrum voor oerang utans. Deze is kleiner en minder toeristisch dan die we al gezien hebben. Helaas hadden we pech en kwam er een groep schoolkinderen en een groep Nederlandse toeristen bij, dus minder toeristisch was het niet echt. Ondanks dat hadden we geluk en kwamen de oerang utans precies tijdens de voedertijd. Ze zitten hier wel dichterbij en in totaal hebben we er 5 gezien! Ook hier moet je geluk hebben, want er zitten er hier een stuk minder dan in Sepilok! Op de weg terug begon het natuurlijk weer te regenen.. Gelukkig waren we met de bus en hadden we een paraplu bij!

Trouwens, we zijn ook voor de eerste keer naar de kapper geweest! Bij Roel ging het netjes en koste het maar 1 euro 80! Bij Anne was het wat moeilijker.. Eerst werden de lagen in het haar 5 minuten geïnspecteerd. Toen knipte ze van de onderste laag een klein stukje, van de pony een klein stukje en klaar! Je zag amper verschil, haha.. We denken dat ze het gewoon niet aandurfde en voor Anne was het dan ook maar 25 cent!

Na 3 dagen Kuching zijn we naar Bako National Park gegaan. Gelukkig, onze spierpijn van de klim is ook eindelijk weg! Vanuit Kuching eerst een uurtje in de bus en dan nog 20 minuten met de boot naar de ingang. In dit park hebben ze veel wandelroutes die je allemaal op eigen gelegenheid kan doen. Het was nog vroeg, 10 uur, dus kozen we een route van 5 kilometer die 3,5 uur zou duren. Na 500 meter klimmen, niet wandelen, begonnen Anne’s blaren zich weer te melden.. Toch doorgaan, maar na 700 meter waren we allebei doorweekt van het zweet (35 graden!).. Daarom zijn we omgedraaid, haha. Op de weg terug kwamen we mensen tegen die ook al helemaal bezweet waren, dus knap als ze het afgemaakt hebben. Ondertussen kon je nog afslaan voor de viewtop (700 meter enkel) en dat hebben we gaan. Het was warm, maar wel de moeite waard! Een mooi uitzicht over de jungle en de zee. Op de weg terug zagen we boven en naast ons allemaal makaken zitten waar we een tijd van genoten hebben! Toch is dit park minder jungle voor ons.. De aangelegde pijpen en trappen maken het wat minder speciaal.

Terug bij de kantine voor de lunch begon het natuurlijk weer te regenen en onweren, dus de rest van de middag hebben we doorgebracht in ons huisje! Lekker kletsen en potjes kaarten. Voor het avondeten, toen het weer droog was, hebben we nog een stukje over het strand gelopen waar weer 21 makaken zaten! Grote en kleintjes.. Ze liepen later ook gewoon over het terras van de kantine, waar 1 makaak zelfs gewoon de deur open trok en naar binnen gluurde. Al snel maakte het personeel de deur dicht zodat hij niet naar binnen kon. Na het eten zijn we lekker uit gaan rusten en onze oogjes vielen vroeg dicht.

De volgende ochtend zaten de makaken en zwijntjes al vroeg voor onze deur, zodat we nog wat leuke foto’s konden maken! De apen blijven netjes zitten, terwijl de zwijntjes het niet fijn vinden als je te dichtbij komt.

Na Bako NP hadden we nog 1,5 dag in Kuching, waarvan we de halve dag naar een grote, luxe shopping mall zijn geweest. Dit was de mooiste die we tot nu toe hadden gezien! De andere dag was het een relaxdagje door de vele regen. Lekker wat kaarten en kletsen, ’s avonds uit eten en een klein aandenken kopen van Borneo!

Nu gaan we lekker het bed in, want morgen vroeg vliegen we naar Singapore! Hier blijven we 2 nachtjes en dan vliegen we naar Jakarta, Indonesië!

Veel liefs,

Roel & Anne

Roy, Sonja en Lars

Hoi hoi,

Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt zeg. Super leuk om te lezen.
En goed nieuws .....jullie gaan Bram en Ilse zien. helemaal gaaf! Doe ze wel een hele dikke knuffel en kus van ons 3 he? NIET VERGETEN! hihi
Liefs vanuit het mooie Blitterswijck

Gea

Vanzelf sprekend weer een geweldig verhaal van jullie belevenissen.
Jammer van de regen, wij hebben vorst, zon, zon, en zon. Tja......verschil moet er zijn.
Pas goed op elkaar, have fun.....
Knoevels Gea