Roel en Anne in Azië!

Kerst in Singapore, Nieuwjaar in Kuala Lumpur & toen alweer de terugreis..

Lieve allemaal,

Daar waren we dan in Singapore om kerst te vieren. De eerste dag, 23 december, hebben we overdag lekker weinig gedaan en zijn we later naar Orchard Road gelopen, de shopping street van Singapore. Wow, een maand geleden was die verlicht, maar nu was het nog leuker! Overal bandjes die speelden en kerstmuziek die je hoorde.. Super! We hebben hier een paar uur rondgewandeld en foto’s gemaakt.

Verder hebben we in Singapore veel gewandeld en gezien. Kerstavond hebben we gezellig gegeten en daarna een soort surprise gedaan. We hadden afgesproken om allemaal een universeel cadeautje te kopen. Na flink wat zoekwerk had iedereen alles bij elkaar. Bij het restaurant kwamen de cadeaus op tafel en begonnen we met dobbelen. Cadeautje 1x naar links, 2x naar rechts of ruilen met iemand naar keuze. En ineens… tringg tringg! Iedereen had zijn cadeautje! Iedereen was heel creatief geweest en het waren leuke cadeaus! Op deze manier hebben we toch kerst met familie gevierd.

Eerste kerstdag werden we wakker met iedereen die ‘Merry Christmas!’ riep, ook leuk wakker worden! We zijn naar Sentosa Island geweest. We namen de Sentosa Express richting het strand en daar begonnen we met wandelen. We hebben indoor skydiven gezien, surfen op een golf en dikke resorts! Daar zit ook Universal Studios, maar dat hebben we in Florida al gezien. Uiteindelijk gingen we voor ons kerstdiner terug naar Marina Bay. Het was erg gezellig en het eten was super lekker! We namen de metro terug naar ons hostel waar we allemaal even met thuis geskypt hebben. Het is toch wel apart om kerst aan de andere kant van de wereld te vieren met warm weer!

Tweede kerstdag wordt hier bijna niet gevierd. Daarom hebben we uitgeslapen en gingen we om 1 uur op pad. Eerst wat wandelen door Little India en naar een shopping mall en daarna met de metro naar China Town. Wauww, dit is een gezellig deel van de stad! We zijn over de marktjes gelopen en hebben wat gegeten. We besloten vanuit ons hostel de taxi te nemen naar de Night Safari: een park met dieren (die zo ongeveer los lopen zoals in het wild) zoals tijgers, leeuwen, hyena’s en wolven. Jammer genoeg viel het park ons tegen. Het was erg druk en minder bijzonder dan we verwacht hadden. We hebben een tramride van 40 minuten gedaan, 2 shows gezien en 1,5 uur over de walkingtrails gedaan.

De volgende dag hebben we de bus naar Melaka, Maleisië genomen. Bij aankomst op het busstation in Melaka namen we de lokale bus naar het centrum. We kozen een schoon hostel dichtbij de shopping malls en de bezienswaardigheden. Nadat we de tassen gedropt hadden, zijn we meteen gaan wandelen. Lekker de shopping malls in en wat eten! ’s Avonds hebben we een uurtje gebowld met mooie schoenen en witte sokken, haha! We leken wel Amerikanen.. Het was super leuk en gezellig!! Roel had allebei de keren gewonnen!

De volgende ochtend hebben we door Melaka gewandeld om de Nederlandse gebouwen te zien en door Chinatown te wandelen, echt een leuke stad! Om 3 uur namen de we bus naar Kuala Lumpur, waar we om 5 uur aankwamen. We namen de metro richting ons hostel en al snel had Roel het gevonden. Even inchecken en weer de straat op! We zijn wat gaan eten op de Khao San Road van Kuala Lumpur en zijn over de markt gaan wandelen.

De volgende dagen in Kuala Lumpur hebben we veel gezien en gewandeld. We zijn naar shopping malls geweest, Batu Caves (een hindoetempel die te bereiken is na 272 treden), China Town, Lake Gardens en nog veel meer! De laatste dag van 2011 was een hoogtepunt, namelijk het bezoeken van de Petronas Twin Towers. Anne en Ilse hadden 2 dagen daarvoor 3 uur in de rij gestaan om kaartjes te krijgen, maar het was gelukt! Om 9 uur ’s ochtends was het zo ver en gingen we met de lift naar de 41e verdieping waar een loopbrug is op 170 meter boven de straat. Even genieten en foto’s maken! We stapten weer de lift in, nu naar de 86e verdieping waar het observation deck was! Wauww, dit was nog mooier! We stonden zo hoog, schitterend! Het was super en alle wachttijd in de rij waard!

Diezelfde avond stonden we weer om 10 uur bij de Towers, maar nu om hier nieuwjaar te vieren! Woww, ongelofelijk hoeveel mensen hier zijn! Alles staat vol! We hadden gehoord dat hier mooi vuurwerk was en leuke muziek. Wat te drinken krijgen was nog moeilijk, omdat iedereen het zelf meenam!? We kochten drinken in het parkje waar we stonden en Ilse kon nog 3 dure biertjes aan de haak slaan, maar dat mag met oud en nieuw he! We genoten van de muziek en al snel begon het aftellen: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, en vuurwerk! Wauwww, dit was het mooiste vuurwerk wat we waarschijnlijk ooit hebben gezien. Heel spectaculair en onbeschrijfelijk wat voor gevoel dat geeft!

Na 12 uur gaat iedereen hier richting huis, het is de afsluiter van de dag. Natuurlijk zijn wij nog ergens lekker wat gaan drinken voordat we naar bed gingen. Het was een super gezellige avond!

Jammer genoeg was het een korte nacht, want voor ons ging de terugvlucht beginnen. We vlogen naar Bangkok, zonder Bram en Ilse. We gingen met z’n alle naar het metrostation waar wij de Transit Train naar de luchthaven namen. We kochten een kaartje en hadden nog maar 9 minuten, snel afscheid dus.. Menn, wat verschrikkelijk! Het gevoel is onbeschrijfelijk, zo rot! Iedereen moest huilen, want we hebben zo genoten van de afgelopen tijd en het is veel te snel voorbij gegaan. Toch moest het en dat wisten we van te voren. We stapten in de trein en vervolgens in de bus naar de luchthaven. Na een korte en rustige vlucht, die een kwartier later vertrok door een technische storing, kwamen we aan in Bangkok. We hadden een net hotel gereserveerd en ’s avonds zijn we naar de grootste mall geweest. Om half 10 gingen we al naar bed, want we waren kapot!

De volgende ochtend hebben we tot half 11 in een stuk door geslapen. Om 12 uur moesten we uitchecken, dus we gingen weer op weg naar de luchthaven. Bij aankomst op de luchthaven konden we meteen inchecken. We hebben flink wat rondgelopen en voordat we het wisten was het al tijd om te boarden. Uiteindelijk zijn we een uur te laat vertrokken omdat we moesten wachten op een vliegtuig uit Manilla. Het was een rustige vlucht met vooral veel films kijken. Bij aankomst in Dubai hebben we heel lang in de rij voor de douane gestaan! We pakten de tassen, de taxi naar het hotel en daar waren we dan om half 12 pas! Dus geen Dubai meer in..

De volgende ochtend zou de vlucht terug naar Dusseldorf om kwart voor 9 vertrekken, maar door een technische storing werd dat 10 uur. Wat een pech op de terugweg.. We hebben een paar keer turbulentie gehad en door de harde wind was de landing niet zo soepel als normaal, haha. Maar daar stonden we dan na 3 maanden weer in Dusseldorf. We hebben een half uur op de tassen moeten wachten, maar daar liepen we dan door de deur.. Terug naar de normale wereld.. Woww, iedereen stond er! Wat een ontvangst, met een spandoek en al! Super! Iedereen een dikke kus en knuffel geven met de nodige tranen.. We zijn gewoon weer terug in ons kikkerlandje!

Mochten we nog bijzonderheden hebben, dan laten we nog weten hoe het ons thuis bevalt! De reis vonden wij in ieder geval geweldig, onbeschrijfelijk, bijzonder en we hebben er echt van genoten! We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties, want dat geeft je echt een goed gevoel als je aan de andere kant van de wereld zit!

Maleisie: Het noordelijk deel

Hallo allemaal,

Allereerst willen we iedereen vanuit Singapore een hele fijne Kerst wensen en alvast gelukkig nieuwjaar! Geniet van alles wat komen gaat!

Met het verhaal gaan we verder met de dag dat we Bram en Ilse weer zagen na 3,5e maand. Na de vluchten vanuit Indonesië kwamen we aan in Penang (eiland in Maleisië). Bram en Ilse hadden ons gezegd dat ze ons niet op konden komen halen, maar dat er iemand stond met een foto van ons en diegene zou ons naar het hostel brengen.. Dus we pakten onze tassen en liepen richting de uitgang. We liepen door de deur en keken rond, maar nergens iemand met onze foto, alleen veel onbekende mensen. Ineens kwam er een bekend gezicht tussen de mensen omhoog met een smiechterige lach op het gezicht en een zelfgemaakt bordje met ‘Roel en Anne uit Limboland’. Daar is Bram! Ze zijn er wel! Ofja, eerst Bram een dikke knuffel gegeven, maar waar was Ilse? Ineens vloog ze Anne om de nek en dit was een fijn moment! We hebben allebei onze tranen in kunnen houden, maar als we hadden gewild had het gestroomd! Eindelijk, daar zijn we dan samen aan de andere kant van de wereld! De rest van de avond hebben we wat gegeten en gedronken, maar vooral veel gekletst en genoten!

De volgende ochtend zijn we richting Langkawi (eiland) gegaan, omdat Bram en Ilse zeiden dat Penang nu niet echt de moeite was. Het is namelijk schoolvakantie voor de kinderen hier, dus in heel Maleisie is het druk! Daarbij komt ook nog dat de hele oostkust dicht is vanwege het monsoonseizoen.. Wat een tegenvaller! Toch gaan we genieten van wat we willen zien.

De eerste dag in Langkawi zijn we een scooter gaan huren! We reden langs het vliegveld waar een vliegtuig boven ons landde. Daarna reden we richting de Cable Car’s. Hier hebben we even de tijd genomen om rond te wandelen en wat te drinken. We zagen een grote slang liggen en Anne kreeg ineens de drang ‘m vast te houden, maar niet alleen. Na even twijfelen wilde Ilse ook wel en hij werd op onze schouders gelegd. Woww, dat was wel vet! Jammer genoeg begon het te regenen, dus hebben we nog ergens wat gedronken. Bij terugkomst bij onze scooters zaten alle helmen vol water, haha! Niet zo slim! We reden verder langs een strand en we zijn nog naar een shopping mall geweest. ’s Avonds hebben we gegeten en van alles uitgezocht voor de reis.

De 2e dag hebben we ’s ochtends lekker niets gedaan en ’s middags zijn we met z’n alle gaan vissen met een speedboot! Nouja, speedboot.. Hij had speed, maar een totaal andere boot als dat wij een speedboot noemen, haha! We visten ook niet met hengels, maar gewoon met een lijn. De jongens keken elkaar een keer raar aan, maar het was een ervaring. We hebben op verschillende plekken gevist en iedereen had wat gevangen: Bram 7, Anne 2, Ilse 1 en Roel 1. We hebben een leuke middag gehad!

Na Langkawi vertrokken we richting Cameron Highlands. We begonnen met een ferry vanuit Langkawi die mooi op tijd was. Om half 1 zou de bus vertrekken in Kuala Kedah die 5 uur zou duren. Uiteindelijk vertrok de bus om 1 uur en duurde die 8 uur doordat we via Penang reden en in een file stonden. Maarja, wat eten en snel naar bed want het was een lange reisdag!

In Cameron Highlands wilden we een scooter huren, maar wat was een beetje duur! Uiteindelijk hebben we voor dezelfde prijs samen een tour geboekt voor de hele middag. We begonnen met de theeplantages en –fabriek. Alleen de reis er naar toe was al een belevenis. In de bergen waren de wegen zo smal, dat je amper met 2 auto’s naast elkaar kon rijden! Er kwam zelfs een klein vrachtwagentje langs die verwachtte dat iedereen aan de kant ging! Ongelofelijk.. Bij aankomst stelde de theefabriek weinig voor tegenover de fabriek die we in Indonesië hebben gezien! De omgeving daarentegen was dan echt schitterend! Overal felgroene theeplantages om je heen.. Super!

Vervolgens gingen we naar een rose farm, strawberry farm, butterfly farm en honeybee farm. Op de terugweg hebben we ons laten afzetten bij de night market waar we lekker rondgewandeld hebben.

De dag erna was weer een reisdag richting de Taman Negara (Jungle). Een busreis van 3 uur, toen 3,5 uur wachten (ze hadden 1 uur wachten beloofd, waarom liegen ze hier steeds?!) en toen nog 3 uur met de boot! De boot was een beetje krap, maar het was wel een mooie omgeving. Om kwart voor 6 kwamen we aan in Tanah Rata, wat een dorp! Anne en Ilse zijn serieus alle accommodaties afgegaan, maar ze waren of super duur of te vies voor woorden!! Gelukkig was er 1 nieuwe accommodatie, dus die kozen we.

We begonnen de volgende ochtend met een tour. Om half 10 vertrokken we met de boot naar de Canopy Walkway, de touwbruggen hoog in de bomen. Ilse begon en liep netjes en snel de eerste brug over. Bram volgde en toen was Anne aan de beurt. Ze durfde echt niet! Gelukkig mocht Roel meelopen en heeft ze 6 van de 11 bruggen gedaan, ondanks de erge hoogtevrees! De rest ging netjes verder en heeft de hele walk afgemaakt! Erg knap en ze zeiden dat het vet was! Na de walkway begonnen we aan de klim naar het viewpoint. Wow, wat een tegenvaller! Dit zou een jungletour moeten zijn, maar het was gewoon over een pad naar boven wandelen. Een beetje jammer! Ook het uitzicht viel een beetje tegen, want er was veel mist.. We namen we boot terug waar we de hele middag ontspannen hebben. We zijn gaan eten en daarna begon de Nightsafari. Met een 4-wheel drive gingen we rijden, maar niet eens door de Taman Negara (wat we wel verwacht hadden..) Het enige dier dat we gezien hebben was een baby Bengaalse tijger, wel cool! Maar door Borneo zijn we te verwend!

Na de Taman Negara vertrokken we richting Kota Bharu. We namen eerst de lokale bus van 1,5 uur. Wat een ervaring! De ramen werden dichtgehouden met stukjes karton en iedereen lachte de hele weg! Daarna met de Jungletrain richting Wakaf Baharu. We hadden stoelen met veel beenruimte, ideaal! We hebben flink wat foto’s van elkaar gekeken en van het uitzicht genoten. Na een rit van ongeveer 6 uur (sneller dan verwacht!) kwamen we om 10 voor 7 aan. De taxi wilde ons wel wegbrengen naar Kota Bharu voor 50 ringgit, veel te veel! Nadat we een paar keer hadden gezegd dat we 25 ringgit wilden betalen en de taxi chauffeur steeds ‘nee’ zei, kwamen we erachter dat hij maar 15 ringgit vroeg, hahaha!

De volgende dag hadden we een klein avontuur. De jongens hadden een tondeuse gekocht en Bram was de eerste die ‘m ging proberen! Hij werd op 12 mm gezet en Ilse begon.. Het was een verandering, maar niet extreem kort. We hebben wat gelachen en foto’s gemaakt! Daarna begon Anne met Roel’s haar, 10 mm. Wow, iedereen lachen, haha! Toch zag het er beter uit dan verwacht! Bram ging verder en werkte alles even bij. Daarna werd Bram’s haar 6mm! Die durft.. Flink er over heen, bijwerken en wassen. Het resultaat zag er goed uit! Alleen even wennen.. We hebben de tassen gepakt en zijn richting het busstation gelopen. Precies om 8 uur vertrok de bus richting Singapore. Daar begon een nachttrip van minimaal 10 uur.

Nu zitten we dus in Singapore waar we met z’n 4e kerst vieren! We wensen iedereen nogmaals een fijne kerst en over 1,5e week zijn we alweer thuis! Wat vliegt de tijd…

Indonesië: Bali

Hallo iedereen!

De afgelopen 10 dagen hebben we kunnen ontspannen op Bali! Een mooi eiland met veel diversiteit. Leuke dorpjes, mooie eilanden er om heen, mooie stranden en schitterende rijstvelden in het binnenland.

We begonnen in Sanur, Een leuke plaats waar we net buiten het centrum verbleven. Het is een leuk stadje waar van alles te doen is. Eigenlijk kun je vanuit iedere plek in Bali verschillende excursies maken, maar dat hebben we niet gedaan. We kozen ervoor om dat geld op te maken aan wat mooiere accommodaties, al is het hier toch een stuk duurder!

We zijn 2 dagen naar Nusa Lembongan geweest, een eiland ten zuidoosten van Bali. Het is een klein eiland waar amper auto’s rijden. Hier hebben we 2 dagen aan het zwembad gelegen, heerlijk! Het aparte van dit eiland is dat aan het strand alles mooi en best luxe lijkt, maar als je 1 straat richting het binnenland gaat wonen daar alle locals in kleine huisjes die weinig voorstellen. Allemaal kleine houten huisjes..

Na Nusa Lembongan zijn we nog 2 dagen terug gegaan naar Sanur aangezien Anne’s hele benen verbrand waren.. Eigen schuld he! Een boek lezen aan het zwembad in de felle zon zonder je in te smeren! Niet echt slim (het is nu ook al helemaal aan het vervellen, haha).

Na Sanur zijn we naar Ubud gegaan. Het plaatsje dat bekend staat om de rijstvelden. De eerste dag zijn we naar een grote markt geweest en hebben we het stadje lopend verkend. We vonden het een klein gezellig stadje wat ons deed denken aan Pai in Thailand, wat we ook al zo leuk vonden! De 2e dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we richting het noorden gereden. We hadden er zo’n 110 kilometer opzitten. We reden door prachtige rijstvelden waar locals aan het werk waren! Super! Al koste het wel even om zo’n mooie rijstvelden te vinden..

Onze laatste bestemming was Kuta, wat veel mensen hier het Lloret de Mar van Bali noemen. Er zijn hier veel Australiërs die komen om te zuipen. Wij vonden het wel weer een keer leuk om een wat grotere toeristische stad te zien. We hebben heel wat rondgewandeld de eerste dag! De tweede dag hebben we vooral lekker niks gedaan en aan het zwembad gelegen. Een heerlijke afsluiter!

Het ritje naar de luchthaven was ook apart. Het hele verkeer stond vast omdat er mensen op straat aan het ‘bidden’ waren. Uiteindelijk werd een man van zijn scooter gereden en wilde de taxichauffeur ons naaien door te zeggen dat we hem maar 10.000 gaven in plaats van 100.000! Gelukkig hield Roel vol en kregen we ons wisselgeld.

Kortom, we hebben in Bali lekker 10 daagjes ontspannen! Nu zitten we in Maleisië waar we eindelijk Bram & Ilse weer zagen! Maar hoe zit ging vertellen we de volgende keer!

Indonesië: Oost-Java

Hallo allemaal!

We waren aangekomen in Oost-Java: Yogjakarta. Hier hebben we weer van alles gedaan!

De eerste volle dag vertrokken we al om 5 uur! We gingen met 2 andere Nederlandse meisjes naar de Borobodur, een boeddhistische tempel. We besloten een rondleiding van een uur te nemen en die was erg interessant! De tempel is echt schitterend en we snappen bepaalde dingen van het boeddhisme nu ook beter. Een mooi geloof vinden we het! Na de Borobodur zijn we naar een andere tempel geweest, die een stuk kleiner was. Na een half uurtje vertrokken we weer, nu richting de Prambanan. Dit is een hindoeïstisch tempelcomplex. Ook dit was erg mooi! We hadden geen gids hier, wat achteraf wel jammer was maarja.. We zijn wel blij dat we zo vroeg zijn gegaan, want op het eind was het echt warm en nu hebben we geen last van bewolking gehad! De rest van de dag hebben we uitgerust en met de 2 meiden gegeten en gekletst.

De volgende dag stond de chauffeur om half 9 klaar om ons (Marije, Roel en Anne) op te halen en richting de Bromokrater te brengen. Gelukkig zat de minibus fijn, want de rit duurde maar liefst 11 uur! Ondertussen zijn we een paar keer gestopt voor het toilet en een keer voor de lunch. We kwamen aan de voet van de Bromo aan bij het reisbureautje die dat regelt. Hier hebben we uiteindelijk een uur moeten wachten voordat we de berg op gingen! Ons hotel was de 2e stop en hier waren we om 9 uur pas, een lange dag dus. Uiteindelijk gingen we rond half 12 slapen.. Iets te laat, haha!

Jeeeej, om 3 uur ging de wekker alweer! We zouden om kwart voor 4 opgehaald worden, maar om kwart over 3 stond de jeep al klaar! Alles snel doen dus en nog 3 anderen ophalen. Rond half 5 kwamen we aan om vanuit hier naar de viewpoint op Mount Pananjakan te wandelen. Dit was een klim van ongeveer 20 minuten, dus voor zonsopgang stonden we op de berg! Wat een mooi uitzicht over de bergen en de Bromokrater! Na een uurtje, het was best koud daarboven, liepen we weer naar beneden en werden we met de jeep naar de Bromo gebracht. Alleen het landschap hier was al schitterend, dus we waren benieuwd hoe het vanaf de top uit zou zien. We moesten ongeveer 45 minuten naar boven lopen en het laatste was een lange trap. Waaauuww, wat geweldig! Daar stonden we dan, op de rand van de krater! Binnenin was een heel groot gat, ongelofelijk. Het was echt een bijzonder gezicht.. Om 8 uur vertrokken we weer met onze Jeep naar het hotel. Hier hebben we gedoucht en ontbeten (nasi!) en om 10 uur vertrok de minibus weer naar het reisbureautje van gister. Hier moesten we een half uur wachten en om half 12 vertrokken we richting Ijen. Dit was een rit van 5 uur, inclusief een lunchstop. Ondertussen waren we ook nog een keer gestopt voor een schitterend uitzicht met de Ijen krater op de achtergrond. We hebben gegeten en zijn om half 10 lekker het bed ingedoken!

En alweer ging de wekker om kwart over 3! Om kwart over 4 vertrok de minibus naar de parkeerplaats aan de voet van de Ijen krater. We moesten 3 kilometer, ongeveer 1 uur, naar boven lopen om uiteindelijk om 6 uur aan te komen aan de top! Ondertussen kwamen er steeds werkers met manden met zwavel naar beneden. De manden wogen wel 80 kilo en de werkers haalde het beneden uit de krater, een flinke wandeling dus! Ongelofelijk hoe zwaar.. Maar toen kwamen we boven aan: Woooowwww, onbeschrijfelijk! We dachten dat de Bromo mooi was, maar dit slaat alles! Onder in de krater lag een groot meer met helderblauw water. We hebben hier boven wat rondgekeken en genoten van het uitzicht. Uiteindelijk bleek dat je ook naar beneden kon, de krater zelf inlopen. We moesten hier even over nadenken, maar uiteindelijk besloten we het toch te proberen. We klommen ongeveer 40 minuten naar beneden en de sterke geur van zwavel werd steeds erger.. Maar we hadden het gered: daar stonden we dan in de Ijen krater! De geur van de zwavel was echt niet te houden, het rook naar rotte eieren! We kregen een soort gasmasker om toch normaal te kunnen ademen. Snel foto’s maken en weer naar boven klimmen. Daarna weer de weg naar beneden volgen, waar we om 5 voor 9 aankwamen. Snel wat eten en de minibus in! De minibus bracht ons naar een grote bus, die de ferry op ging en ons naar Denpasar op Bali bracht.

Nu zitten we dus op Bali en we hebben nog 9 dagen voordat we richting Maleisië vertrekken. We hebben al een beetje een planning gemaakt, dus het wordt hier lekker ontspannen aan de stranden en tussen de rijstvelden! Dus.. tot de volgende keer!

Indonesie: West-Java

Goodbye Singapore and Hello Indonesia!

Alweer de volgende bestemming en wat is het een massastad: Jakarta! Pff! Dat is weer even wat anders, haha.. Oversteken gaat hier in Indonesië trouwens niet zoals bij ons. Je moet hier gewoon aanlopen terwijl de auto’s en scooters op je af komen en je hand omhoog houden met het stopteken, anders kan je met een beetje pech zo een kwartier staan wachten..

In Jakarta hebben we met een man, Rocky Montana noemde hij zich, een stadstour gedaan met het openbaar vervoer! Wat een ervaring! We lijken wel aliens en worden door iedereen en overal aangekeken! Hoe het in elkaar zit is ons trouwens niet helemaal duidelijk, maar we pakte de bus naar downtown Jakarta. Verder zijn we naar een expositie over Bali geweest, naar het Nationaal Museum en hebben we in de haven tussen de vissersboten gekanood. De rest van de avond hebben we trouwens gegeten en gedronken (inclusief bier voor Roel) voor 11 euro! Van 8 tot 1 uur ’s nachts! Hoe goedkoop..

De volgende ochtend zijn we met de trein naar Bogor gegaan. Een kleiner stadje, net zo druk als Jakarta, wat wij niet zo leuk vonden. Wat wel een verassing was, wat dat de treinen hier op tijd rijden, in tegenstelling tot in Thailand! In Bogor zijn we naar de botanische tuinen geweest. Hier stond een paleis en er waren allemaal graven van Nederlanders die hier lang geleden gestorven zijn.

Vanuit Bogor hebben we de bus naar Bandung gepakt. Alweer een grote chaosstad! Een tegenvaller.. Meteen zijn we naar een shopping mall gelopen en later naar de City Walk.Een leuke straat met restaurantjes. We hebben we nog wat gedronken in een restaurantje met livemuziek. Een gezellig dagje, maar ook deze stad is weinig bijzonders!

De volgende ochtend vertrokken we richting Cianjur, een klein dorpje waar amper toeristen komen! Heerlijk, weg van alle drukte! We verbleven in Yudi’s Homestay, een leuke man die een aantal bedden ter beschikking heeft. Hier zijn alle maaltijden, het drinken en fruit inclusief en hij organiseert tours. Na de lunch nam Andri (een gids) ons mee naar de bamboohutten. Dit zijn 2 hutten bij de rijstvelden die ze ook als homestay gebruiken. We zagen mensen op de rijstvelden aan het werk en we kregen er uitleg bij. Erg interessant om te zien hoelang dat rijst verbouwen duurt! Daarna gingen we naar een muziekstudio (een kamer waar je op de grond moest zitten en Sundanese instrumenten stonden). Hier hebben we uitleg gekregen over de instrumenten en we hebben zelf instrument mogen proberen! Erg leuk!

Na een ontbijt van bapau vertrokken we richting de floating village, wat een ritje! De auto was rot, de tellers deden het allemaal niet en de ramen konden amper open, haha! Maar wat hebben ze hier weinig! Een ‘huis’ met 2 kamers: een kamer is de ‘woonkamer en keuken’ en de andere is de slaapkamer. Een badkamer of iets dergelijks hebben we niet kunnen ontdekken, alleen een gat in het huis waar je de rivier zag. Daarna zijn we naar de cacaoplantage gevaren waar we rondgewandeld hebben. We hebben nog wat rondgevaren en zijn teruggegaan naar het eerste huisje waar we fruit kregen. Hier hebben we met onze voeten in het net met die zuigende vissen gezeten! Het waren er veel en het kietelde goed! De rest van de middag zijn we weer naar de muziekstudio geweest. Een ander Nederlandse meisje, Marinke, heeft samen met de leraar een Sundanese dans gedaan en daarna hebben we weer met z’n alle wat gespeeld.

De volgende dag gingen we naar een theeplantage. Dit was een kleine plantage volgens Marcus (gids), maar hij was 72.000 hectare groot!! Het zag er echt mooi uit! Na de wandeling zijn we naar de fabriek gegaan waar groene thee werd gemaakt. We zagen het hele proces, erg interessant om te zien! ’s Middags hebben we een privéschool voor toerisme bezocht. Per persoon hebben we met een paar leerlingen gepraat van ongeveer 19 jaar. Wat een verschil met ons! Hier hebben ze hele andere dromen en ze zijn nog nooit in een ander land geweest! Daarna kwamen er allemaal kleine kinderen (8 tot 12 jaar die amper Engels konden, wel schattig!) waar Anne en Marinke mee hebben gepraat. Roel bleef bij de oudere. Na afloop wilde iedereen met ons op de foto, meestal vaker dan 1 keer, haha! Ze vonden het zo’n eer dat we er waren om met hun Engels te praten en ze zijn hier echt heel leergierig! Sommige hadden zelfs nog nooit met een blank iemand gepraat! Omdat ook de leraren ons zo dankbaar waren, wilde ze ons een diner aanbieden! Het was echt een leuke ervaring!

De volgende dag vertrokken we al om 5 uur richting Yogjakarta. Andri hield naast de weg een bus aan richting Bandung. Dit zou 2 uur duren en om 8 uur vertrok de trein daar. Bij aankomst in Bandung keken we op ons horloge: kwart voor 8! Dat gaan we nooit redden! Toch proberen en de taxi instappen! Ineens zei Roel; het is pas 5 over half 8, dus misschien redden we het nog. Om 3 voor 8 kwamen we aan op het treinstation.. Yes, hij was er nog! Snel naar de ticketbalie en gelukkig belde de vrouw dat er nog 3 toeristen aankwamen! Met het ticket naar de trein rennen en instappen: shit, verkeerde trein haha! Uitstappen en in de volgende! Toen we net zaten vertrok de trein! Men, wat een geluk!! Toen begon het ritje van 8 uur door een schitterende omgeving met rijstvelden en scholen met kinderen die allemaal naast de rails staan te zwaaien.

Nu zitten we dus in Yogjakarta en vanuit hier gaan we allerlei excursies doen! Het schijnt ook een mooie stad te zijn, dus we zijn benieuwd!

Veel liefs, Roel en Anne

Singapore

Hallo allemaal!

We hebben alweer genoten van het volgende land, ofja, de stad: Singapore! Wat een geweldige stad, met veel contrasten.. Arm en rijk, groot en klein, hoog en laag!

Bij aankomst konden we snel wennen aan het makkelijke van de meer Westerse wereld. Alles in het Engels,goed aangegeven en makkelijk openbaar vervoer! Op het vliegveld stap je de gratis shuttlebus in naar een andere terminal en vanuit daar met de metro naar de stad. Ideaal, makkelijk en goedkoop! We hadden al een accommodatie gekozen, maar dit keer werd het vanwege de prijs een dorm die we moesten delen met 2 andere toeristen. De eigenaar heeft ons in een kwartiertje de hoogtepunten verteld en toen zijn we de stad ingelopen. Allesisgoedtevoettedoenhier!Dathaddenwenietverwacht.Hetzijnwelstukkenlopen,maarvooronsgeenprobleem.

Een van de eerste dingen die ons opvallen zijn de vele gebouwen en dat het toch niet zo schoon is als we verwacht hadden. Het is wel netjes hoor, maar niet spik en span. Het kauwgom verhaal hebben wijnietgemerkt..

Als eerste liepen we door Arab Street, het Arabische deel. Jammer genoeg was het zondag en was er al veel dicht. Doorlopen naar de shopping malls dan maar, want het begon te regenen! Hier hebben we ook redelijk goedkoop gegeten.

Na het eten zijn we richting Marina Bay Sands gelopen (het was bijna droog), een van de bekendste hotels. Iedere avond om 8 uur en half 10 is er een lazershow voor het hotel, mooi maar niet spectaculair. De skyline daarachter was dan weer geweldig! Wauww, wat een kleuren en gebouwen! We hebben naast het water nog even gewandeld en zijn daarna naar Orchard Road gelopen, de bekendste winkelstraat! Weereenmooigezicht!Helemaalverlichtenalindekerstsfeer..Geweldig!Wezijneenpaarwinkelsnaarbinnengeweest,maar het was al sluitingstijd. Hetwasechteengeweldigedagwaarinweveelgezienhebben!

De volgende ochtend was het droog en zijn we door Little India gelopen, waar het er erg gezellig uitziet! Het echte India gevoel met alle Indiers en de dingen die ze verkopen. Omdat het weer begon te regenen zijn we naar een andere shopping mall geweest en daarna terug naar Orchard Road. Weer was het gezellig.. Kerstmuziek, kerstkraampjes, mooie grote winkels, alleen te duur voor ons budget! Haha.. We hebben hier ongeveer 5 uur rondgelopen, lekker gegeten en mooie foto's gemaakt! Daarna zijn we terug gegaan richting Marina Bay Sands, want hier zouden gratis openluchtconcerten zijn. Toen we aankwamen was de laatste lazershow net begonnen, maar jammer genoeg was er geen concert, alleen in de weekenden..Daaromzijnweteruggelopennaaronshotel(besteenstuk)!

Ondanks dat we maar 1,5 dag hadden, hebben we veel van Singapore gezien. Alleen door de straten lopen is al leuk. Het is echt een mooie stad waar veel te doen en te zien is! Als je alles wil zien (er is namelijk ook Universal Studios en een dierentuin) dan heb je meer tijd nodig. Maar wij vonden het super hier!

Vanmorgen vertrok het vliegtuig naar Jakarta, waar we nuzitten! Een nieuw avontuur..

Borneo: Kuching & Bako National Park

Beste allemaal,

Na de geweldige avonturen van Noord-Borneo vlogen we op 13 november naar Kuching in Zuid-Borneo (Sarawak). We hebben hier 6 volle dagen voordat we naar Singapore vliegen. Achteraf jammer dat de datum al vast stond, want de vetste dingen in Borneo hebben we al gezien! Daarom is dit verhaal ook minder spectaculair, haha.. Maaaar, we hebben ons niet verveeld hoor in Kuching, de grootste stad van Sarawak.

Bij aankomst bleek al dat het hier best veel, nouja.. eigenlijk heel veel regent! Iedere middag en/of avond en vaak met onweer en bliksem! En als het hier knalt, dan knalt het goed! We hebben daardoor flink wat shopping malls gezien. Maar we hebben meer gedaan hoor. Tijdens een bootritje van een uur hebben we de stad vanaf het water bekeken. We zijn naar het Sarawak Museum geweest, maar dit was klein en niet zo interessant. De dag erna zijn we naar Semenggoh Rehabilitation Centre geweest, een ander opvangcentrum voor oerang utans. Deze is kleiner en minder toeristisch dan die we al gezien hebben. Helaas hadden we pech en kwam er een groep schoolkinderen en een groep Nederlandse toeristen bij, dus minder toeristisch was het niet echt. Ondanks dat hadden we geluk en kwamen de oerang utans precies tijdens de voedertijd. Ze zitten hier wel dichterbij en in totaal hebben we er 5 gezien! Ook hier moet je geluk hebben, want er zitten er hier een stuk minder dan in Sepilok! Op de weg terug begon het natuurlijk weer te regenen.. Gelukkig waren we met de bus en hadden we een paraplu bij!

Trouwens, we zijn ook voor de eerste keer naar de kapper geweest! Bij Roel ging het netjes en koste het maar 1 euro 80! Bij Anne was het wat moeilijker.. Eerst werden de lagen in het haar 5 minuten geïnspecteerd. Toen knipte ze van de onderste laag een klein stukje, van de pony een klein stukje en klaar! Je zag amper verschil, haha.. We denken dat ze het gewoon niet aandurfde en voor Anne was het dan ook maar 25 cent!

Na 3 dagen Kuching zijn we naar Bako National Park gegaan. Gelukkig, onze spierpijn van de klim is ook eindelijk weg! Vanuit Kuching eerst een uurtje in de bus en dan nog 20 minuten met de boot naar de ingang. In dit park hebben ze veel wandelroutes die je allemaal op eigen gelegenheid kan doen. Het was nog vroeg, 10 uur, dus kozen we een route van 5 kilometer die 3,5 uur zou duren. Na 500 meter klimmen, niet wandelen, begonnen Anne’s blaren zich weer te melden.. Toch doorgaan, maar na 700 meter waren we allebei doorweekt van het zweet (35 graden!).. Daarom zijn we omgedraaid, haha. Op de weg terug kwamen we mensen tegen die ook al helemaal bezweet waren, dus knap als ze het afgemaakt hebben. Ondertussen kon je nog afslaan voor de viewtop (700 meter enkel) en dat hebben we gaan. Het was warm, maar wel de moeite waard! Een mooi uitzicht over de jungle en de zee. Op de weg terug zagen we boven en naast ons allemaal makaken zitten waar we een tijd van genoten hebben! Toch is dit park minder jungle voor ons.. De aangelegde pijpen en trappen maken het wat minder speciaal.

Terug bij de kantine voor de lunch begon het natuurlijk weer te regenen en onweren, dus de rest van de middag hebben we doorgebracht in ons huisje! Lekker kletsen en potjes kaarten. Voor het avondeten, toen het weer droog was, hebben we nog een stukje over het strand gelopen waar weer 21 makaken zaten! Grote en kleintjes.. Ze liepen later ook gewoon over het terras van de kantine, waar 1 makaak zelfs gewoon de deur open trok en naar binnen gluurde. Al snel maakte het personeel de deur dicht zodat hij niet naar binnen kon. Na het eten zijn we lekker uit gaan rusten en onze oogjes vielen vroeg dicht.

De volgende ochtend zaten de makaken en zwijntjes al vroeg voor onze deur, zodat we nog wat leuke foto’s konden maken! De apen blijven netjes zitten, terwijl de zwijntjes het niet fijn vinden als je te dichtbij komt.

Na Bako NP hadden we nog 1,5 dag in Kuching, waarvan we de halve dag naar een grote, luxe shopping mall zijn geweest. Dit was de mooiste die we tot nu toe hadden gezien! De andere dag was het een relaxdagje door de vele regen. Lekker wat kaarten en kletsen, ’s avonds uit eten en een klein aandenken kopen van Borneo!

Nu gaan we lekker het bed in, want morgen vroeg vliegen we naar Singapore! Hier blijven we 2 nachtjes en dan vliegen we naar Jakarta, Indonesië!

Veel liefs,

Roel & Anne

Borneo: Turtle Island & Mount Kinabalu

Hallo lezers!

We hebben inmiddels alweer veel gedaan, dus dan maar weer een verhaal!

De dag na de jungle zijn we meteen met de ferry naar Turtle Island gegaan. Dit is een klein eilandje waar maar 1 accommodatie staat, waar 50 mensen kunnen overnachten. Gelukkig was onze groep klein, inclusief ons maar 7 toeristen! Ideaal! We kwamen daar om 11 uur ’s ochtends aan, zodat we de hele middag nog konden genieten van dit mooie, kleine eiland. Witte stranden (wel met wat rotzooi) en een mooie heldere zee!

Tussen 6 uur ’s avonds en 6 uur s ochtends mag er niemand meer zelfstandig op het strand komen, dus vanaf 6 uur zaten we met z’n alle in het restaurant. Hier hebben we een filmpje over het eiland gezien en konden we avondeten. Wij hadden geluk, want al om 20:25 hoorde we ‘Turtle Time!’ Het is niet te voorspellen hoelaat dit gebeurd, soms al om 7 uur, soms om 4 uur ’s nachts. Maar gelukkig, er was een moeder zeeschildpad het strand opgekomen en ze was begonnen met eieren leggen. Wauwww! We mochten met ons groepje achter de schildpad gaan staan en konden vanaf 20 cm afstand zien hoe zoiets in zijn werk gaat. Wat bijzonder om een keer te zien! Geweldig!  De schildpad legde 86 eieren en dat is nog niet eens zo veel! De eieren worden weggehaald zonder dat de schildpad het merkt. Deze worden ergens anders weer in de grond gestopt om daar te groeien. Nadat de eieren van deze moederschildpad in de grond zaten, hebben we de babyschildpadjes die die dag uitgekomen waren, vrij mogen laten in de zee! Wauww, allemaal kleintjes die rennen naar de zee! Sommige gingen de verkeerde kant uit, maar met wat hulp kwam het goed! Te schattig voor woorden!

De volgende ochtend ging de ferry alweer vroeg terug en daarna pakte we weer de bus terug naar Kota Kinabalu, waar we niets bijzonders meer gedaan hebben.

De volgende dag zijn we begonnen aan de klim van de Mount Kinabalu, met 4095,2 meter de hoogste berg van zuid-oost Azië! We hadden alles al geregeld, alleen de mountain guide nog en onze ‘packed lunch’ ophalen, maar om 08:49 begonnen we aan de klim! De eerste 2,5 kilometer waren vooral trappen, dus het begon al best zwaar. Na de eerste 4 kilometer en 2 uur en 15 minuten geklommen te hebben, kwamen we aan bij de lunchplek. Hier hebben we onze heerlijke lunch opgegeten (geen rijst!). Na de stop moesten we nog 2 kilometer verder. Shit, het begon te regenen, wat een pech.. Poncho aan en weer verder! Dit waren vooral stenen, dus telkens van steen naar steen klimmen, soms nog hoger dan je knie. Dus dit 2 kilometer lang is erg zwaar. Eindelijk kwam Laban Rata (hostel) in zicht! Yes! De eerste 6 kilometer is gelukt in ongeveer 4 uur en 20 minuten. Snel inchecken, naar de kamer (150 meter hoger..) en het bed in! Menn, ijskoud is het hier! We zijn het bed alleen nog voor het diner uitgekomen, maar daarna weer snel erin!

Piep, piep, piep, om 01:50 uur ging de wekker! Snel opstaan, aankleden en ontbijten. Om 02:50 uur begonnen we aan de laatste 2,7 kilometer. Menn, dat is zwaar! Het eerste deel was trappen en stenen, maar daarna moest je jezelf met behulp van touwen omhoog trekken. Dat wordt steeds zwaarder.. Bij sommige stukken had je de rost met het touw voor je en achter je was de afgrond.. Gelukkig was dit meer vet dan eng! Maar zwaar was het.. We waren blij toen we de top eindelijk in zicht hadden! Helaas kon Anne de laatste 200 meter niet meer, ze was helemaal gebroken! Gelukkig hielp Roel haar er snel bovenop en na 3 uur stonden we op de top van de Mount Kinabalu; Low’s Peak! YES YES! We hebben het gewoon gedaan!! Ineens vergeet je hoe zwaar je het net hebt gehad! Inmiddels was het 6 uur en konden we genieten van een geweldige zonsopkomst! Wat een uitzicht! Onbeschrijfelijk.. Het was het zeker waard! Na 10 minuten op de top (!), begonnen we aan de klim naar beneden, dezelfde lange weg terug. Gelukkig gaat naar beneden een stuk sneller. Eerste 2,7 kilometer, toen goed ontbijten en dan nog de laatste 6 kilometer. Dit is pas belastend voor je knieën! De laatste 2,5 kilometer waren we dan ook kapot! Helaas moet je wel naar beneden, dus zijn we ook niet meer gestopt en hebben we doorgelopen. Eindelijk, om 12:50 uur stonden we weer beneden bij de balie om ons certificaat op te halen! Yes, het is ons gewoon gelukt! We waren echt trots op onszelf..  Want zonder te overdrijven was dit echt het zwaarste wat we ooit gedaan hebben, maar op de top was het dan ook schitterend!

Nu, een dag later, kunnen we nog nagenieten van de ongelofelijke spierpijn in ieder deel van ons lichaam, haha! Vanavond vliegen we naar Kuching, het zuiden van Borneo! Hopelijk gaan we daar net zo’n vette dingen doen als hier, want dit was echt geweldig! De jungle, Turtle Island en de Mt. Kinabalu, super!