Roel en Anne in Azië!

Borneo: Kota Kinabalu & Kinabatangan (Jungle)

Hallo allemaal!

In the jungle, the mighty jungle.. Haha, we zijn zojuist teruggekomen van een 3-daagse jungletour! Het was echt helemaal super en we hebben genoeg dieren in het wild gezien!

Op 2 november vlogen we vanuit Phuket via Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu op Borneo. Hier zijn we 3 dagen geweest, maar dat was achteraf niet nodig geweest. Het is een kleine stad die wij eigenlijk niet zoveel aan vonden. We zijn in totaal naar 4 shoppingmalls geweest, die eigenlijk allemaal niet echt een mall waren. Veelal rotzooi voor ons doen, haha! Desondanks hebben we ons niet echt verveeld en zijn we de dagen goed doorgekomen, zonder tours.

Op 5 november zijn we met de bus van Kota Kinabalu naar Sepilok gegaan. We hadden al een guesthouse gemaild, dus dat was makkelijk! ’s Middags zijn we naar het Rainforest Discovery Centre geweest. Dit is een centrum waar je meer kan leren over dieren en planten/bomen en er is een ijzeren canopy walk, zodat je boven de grond door de jungle kan wandelen. Je zit in Sepilok echt in de middle of nowhere, dus we hebben de hele avond is ons guesthoude vertoefd.

Eindelijk, op 6 november begon ons jungle avontuur! ’s Morgens zijn we eerst naar het Sepilok Urang Utan Rehabilitation Centre geweest. Dit is een centrum dat oerang utan weesjes en gewonden opvangt en beter maakt. Het gaat erom dat de oerang utans na een tijd weer vrij worden gelaten in de jungle, waar ze horen. De dieren worden hier 2 keer per dag gevoerd, maar ze mogen zelf kiezen of ze komen of niet. Ze kunnen namelijk ook zelf eten zoeken in de jungle. Gelukkig hadden wij geluk en hebben we in totaal 7 oerang utans van dichtbij mogen bewonderen! Geweldig van zo dichtbij! Ze zijn zo mooi en lijken echt niet op andere aapsoorten.

Halverwege de middag vertrok onze minibus, 1,5 uur, richting de boot die ook nog 1,5 uur duurde. Onderweg zagen we al wat apen en een krokodil. Om 5 uur kwamen we aan op Uncle Tan’s Camp aan de Kinabatangan (een rivier). Wat jullie in het kort ervan kunnen verwachten:

• Hutjes met 3 matrassen erin met klamboe, zonder deuren of ramen (dus je sliep echt buiten), niet echt een hilton hotel.. ’s nachts kon je alle standaard junglegeluiden om je heen horen! Wauwww!
  • Toiletten zonder doorspoel (je moest een emmer met vies water meenemen) en altijd met spinnen en insecten om je heen. (Grote spinnen he, niet zo’n kleintjes zoals bij ons) Naar het toilet gaan zonder spin om je heen was eigenlijk niet mogelijk.
  • Geen douche, laat staan schoon water.. (op flessen drinkwater na)
  • Ratten over het kamp! (daarom moesten we eten, tandenpasta, shampoo etc in een grote ton doen, anders eten ze je tassen ’s nachts kapot)
  • Altijd dieren in je hut/naast je bed, zoals spinnen en kakerlakken

In totaal waren 5 tours inclusief, maar we hebben een gratis 6e tour gekregen en we zijn 2 uurtjes gaan vissen! Jaja, Roel heeft de eerste keer hier gevist Roy, haha! Hij had 2 vissen gevangen en was daarmee winnaar van onze boot. (Anne had niks gevangen..)

Tijdens de tours hebben we van allerlei dieren gezien: krokodillen, lizzards, makaken, gibbons, proboscis monkeys, een python (!), otters, veel soorten vogels, eagles en insecten. (Plus de dieren die we nu vergeten..) Helaas, bij alle tours die inclusief waren, hebben we geen oerang utan gezien..

Gelukkig besloot Tong Tong, een leuke gids van 20, dat we de laatste ochtend nog een tour mochten doen, de 6e dus. Iedere boot mocht zelf kiezen welke kant ze op wilden. Alleen onze boot koos links, waar we al 2x waren geweest (en 1x rechts), maar daar was de kans op oerang utans het groots.. en ja hoor: Na ongeveer 15 minuten varen springt Tong Tong op en roept: Orang Utan over there! YES! Een moeder met haar kleine! Wauwwww, wat geweldig! Helaas zijn de oerang utans heel verlegen en gingen ze dus snel weg. Na weer 10 minuten varen zag de gids er weer een! Yes, wat een geluk!! We waren helemaal blij en hier hebben we ongeveer 15 minuten van kunnen genieten! Heerlijk! Hij slingerde lekker rond maar poseerde soms ook nog even voor de foto en film! Eindelijk, ons doel is bereikt! En wat een mooie dieren zijn het zeg!

Daarna zagen we nog wat krokodillen en otters, dus onze dag kon niet meer stuk.

Trouwens, de 1e nacht hebben we allebei niet echt goed geslapen.. De 2e nacht Anne wel, maar Roel niet. Om 1 uur werd hij ineens wakker van de pijn. Hij sliep weer in en toen we wakker werden, was zijn hele linkerhand dik! Wij naar de staff om te vragen wat het was: Centipede.. Hij kreeg een zalfje voor erop en daarna nog een pilletje. Het deed wel goed pijn! Hopelijk is het morgen een stuk minder, tenminste dat zij de staff.

Na terugkomst op het kamp was het tijd om onze spullen te pakken en na 2 nachten het kamp weer te verlaten. We hebben enorm genoten van alles om ons heen en het is echt genieten, ook al heb je geen luxe hier. Maar dat heb je hier allemaal niet nodig! Wel apart hoe snel je daaraan went om geen douche te hebben, een vies toilet en geen schoon water, haha (alleen flessen drinkwater).

Nu zitten we in Sandakan en morgen gaan we naar Turtle Island, maar dat volgt de volgende keer! Het was echt geweldig!

Veel liefs,

Roel & Anne

Thailand: Krabi, Ko Phi Phi & Phuket

Hallo allemaal!

Hier alweer ons laatste verhaal vanuit Thailand! Ongelofelijk, maar morgen zijn de eerste 30 dagen gewoon al voorbij! De tijd is om gevlogen en we hebben enorm genoten van alles! Natuurlijk zijn we ook wel benieuwd wat de rest ons gaat brengen, haha.

De afgelopen dagen hebben we nog het volgende meegemaakt:

Vrijdag 28 oktober 2011: Ko Samui – Krabi Town

Vandaag werden we pas om half 1 opgehaald, dus ’s ochtends hebben we lekker rustig aan gedaan. Vandaag ging alles een beetje raar voor ons gevoel, haha! Er was ons verteld dat we om 8 uur ’s avonds aan zouden komen in Krabi, eerst de ferry en dan de bus! Het volgende hebben we meegemaakt: Om 12.20 uur was onze taxi er al. Dit was een minibusje die ons naar de pier aan de andere kant van het eiland bracht. Bij deze pier stapte we niet op de ferry, maar moesten we een half uur wachten om in een grote bus te stappen (met in totaal 10 personen?).. Met deze grote bus reden we weer een kwartiertje en daar gingen we inclusief bus de grote ferry op! We kwamen aan in Don Sak (vasteland) om ongeveer 4 uur, mooie timing! Vanuit de pier in Dok Sak reed dezelfde bus weer door naar Suratthani. Ineens werden we, wel in Suratthani, afgezet bij een klein reisbureau.. Hier werd ons een taxi verkocht die ons van het busstation in Krabi naar een hotel zou brengen! Wij netjes betaald en 3 minuten later komt ze terug met ons geld? Ze kon toch geen taxi regelen.. Inmiddels waren we nog maar met z’n 3e en de man van het reisbureau bracht ons met zijn kleine tuk tuk naar de hoek van een straat en zei dat we moesten wachten. Oke, daar sta je dan.. Roel zei; het zou me niets verbazen als we hier nu weer lang moeten wachten of dat er niets komt.. Gelukkig kwam er na ongeveer 15 minuten een grote bus aanrijden! Wat bleek: de vorige hadden we net gemist en deze bleef hier nog 50 minuten staan, maarja we hadden geen keus he! Om 18.20 uur reed de bus gelukkig aan en met veeeeel tussenstops kwamen we om 22.00 uur aan in de middle of nowhere! Dat is pas een fijn gevoel, niet dus! Gelukkig was (hoe toevallig) hier ook weer een klein reisbureau. Omdat het al zo laat was hebben we daar voor 300 baht een kamer geboekt en we werden netjes opgehaald op het ‘busstation’ van Krabi. Het hotel was prima + een warme douche! Heerlijk! We zijn nog even de stad ingelopen om wat te eten, maar zijn daarna snel in bed gekropen na deze aparte dag!?

Zaterdag 29 oktober 2011: Krabi Town – Ao Nang (Krabi)

Omdat we gisteravond laat aan zijn gekomen, zitten we nu in Krabi Town. Daarom hebben we besloten rond de middag naar Ao Nang te gaan. Dit is het strand dat bij Krabi hoort.

Bij het hotel waar we overnacht hebben, hebben we voor de komende dagen genoeg geboekt: de transfer naar Ao Nang, 2 overnachtingen, transfer naar de pier, de ferry naar Ko Phi Phi, transfer naar het hotel en de overnachting daar! Heerlijk, even niets meer hoeven regelen.

Bij aankomst in Ao Nang hebben we de spullen op de kamer gezet en zijn we meteen weer een stuk gaan wandelen. Na het centrum te hebben gehad, besloten we om weer een scooter te huren! Heerlijk is dat hier, toeren door de mooie omgeving! We hebben ruim 100 kilometer gereden, super!

Omdat we morgen toch wat willen doen, hebben we een tour geboekt naar James Bond Island + Canoeing bij een ladyboy met gelnagels, een snor en dikke beenharen! Hmm.. Niet de knapste dus, haha! De rest van de avond zijn we nog een stukje gaan toeren, hebben we de scooter weggebracht, gegeten, boodschapjes gaan doen voor morgen en heerlijk in bed gevallen met een spannende film! Weltrusten!

Zondag 30 oktober 2011: Ao Nang (Krabi)

Vandaag begon de tour met 1,5 uur rijden naar de pier in Phang Nga Bay. Hier stapte we met 24 personen (de eerste grote tour) in een longtailboot. Na ongeveer 30 minuten varen kwamen we aan op James Bond Island. Het eiland waar de film ‘The man with the golden gun’ opgenomen is. Dit is een bekend plaatje in de reisgidsen van Thailand! Het is een heel klein eilandje waar weinig tot niets is, buiten de rots! Ohjawel, toeristen! Heel veel toeristen..

Na dit eiland zijn we gaan kanoën. Een Thai deed het werk, wij genoten, haha. We hebben natuurlijk wel een klein stukje zelf gepaddeld. Wauwww, dit was echt een schitterende omgeving! Hij liet ons echt hele mooie plekjes zien. Een aantal keer moesten we zelfs gaan liggen omdat we anders niet onder de rotsen door konden, super was dat!! Ook hebben we springende vissen boven het water gezien! Dat is een raar gezicht! Ze komen soms boven water op takken zitten! Na ongeveer 30 minuten stapte we weer de boot in die ons naar het restaurant bracht in een dorpje op water. Tot nu toe hadden we alleen maar zon gehad, maar nu kwam de regen met bakken uit te hemel! Tijdens het eten begon het ook te onweren en de rest van de middag is het regenen niet meer gestopt helaas.. Na het eten gingen we naar de Monkey Cave. Een grote grot met veel apen en buddha’s er in! Een mooie grot, maar we hebben al zoveel grotten gezien.. Daarna gingen we naar een waterval die door de regenval niet meer helder was! Omdat dit geen gezicht was, hebben we niet gezwommen en ging de minibus al snel terug naar Ao Nang!

We zijn lekker gaan douchen en de stad ingelopen om een gezellig avondje te hebben!

Maandag 31 oktober 2011: Ao Nang (Krabi) – Ko Phi Phi

’s Ochtends zijn we met de ferry naar Ko Phi Phi gegaan. Wauww! Wat een geweldig eiland! Overal in Thailand stikt het van de auto’s en scooters, maar hier niet! Geen auto of scooter te zien! Alles gebeurt per fiets of te voet, heerlijk! Toevallig leerde we een Nederlands stel kennen. Eerst hebben we ontbeten en daarna zijn we samen de naar de ‘view top’ geklommen op 186 meter. Wat een schitterend gezicht! Het water is hier zo helder, ongelofelijk! Ook het strand is mooi licht, wij genoten optimaal (op de flinke regenbui na). Na de klim besloten we om naar het strand te gaan met z’n 2e. Al snel zagen we kayakken liggen en deze hebben we voor 2 uurtjes gehuurd! Heerlijk, zo samen op zee! We zijn naar een afgelegen strandje gegaan waar apen zaten en het zand wel op schelpenzand leek, zo wit! Super mooi! Daarna hebben we nog wat gekayakt naast de rotsen en toen zijn we weer terug gegaan. Tijdens het douchen kwam het Nederlandse stel voorstellen om samen wat te gaan eten en daarna naar het strand te gaan, want vanavond was het Haloween! Dit deden we en wat hebben we een vette avond gehad! Allemaal fireshow’s op het strand en goede muziek! Echt genieten! We lagen dan ook pas om 2 uur in bed, terwijl de wekker om 7 uur alweer afgaat..

Dinsdag 1 november 2011: Ko Phi Phi – Phuket

Ook vandaag hebben we vroeg de ferry gepakt. Bij aankomst werden we naar Patong gebracht. Dit is eigenlijk de foute ladyboy buurt van Phuket, maar wel erg gezellig en een mooi strand! Bij aankomst kozen we een kamer met airco en warme douche! Wat een zaligheid, haha! Dat was lang geleden.. We hebben de hele middag gewandeld en zijn naar 2 shoppingcenters gegaan, is soms ook heerlijk! Niet veel gekocht, maar alleen van het rondkijken hebben we al genoten. Omdat we morgen om 8 uur ’s ochtends vliegen, zijn we na de korte nacht van gister redelijk op tijd naar bed gegaan. Maar natuurlijk pas nadat we nog lekker rondgekeken hebben in Patong, waarbij we 1000x een pingpong show aangeboden kregen, haha!

Morgen, woensdag, vertrekken we alweer uit Thailand! We vertrekken om 8 uur van Phuket naar Kuala Lumpur en vanuit daar naar Kota Kinabalu op Borneo! Hier verwachten we ongeveer 2 weken te blijven om orang Oetans in het wild te spotten, dus we hopen dat dat gaat lukken!

Trouwens, dingen die ons opgevallen zijn in Thailand:

- met de hele familie op een scooter, 5 man, is geen probleem! Het extreemste wat we hebben gezien is een huilend kind voorop, mama erachter en daarachter nog een vrouw die haar kleine baby borstvoeding geeft.. hoe gevaarlijk!

- De mensen zijn erg vriendelijk

- We weten niet hoe, maar ze kunnen hier een hele tour bij verschillende mensen regelen met 1 telefoontje.. En het werkt nog ook!

Tot de verhalen uit Borneo!

Veel liefs, Roel & Anne

Thailand: Ko Tao & Ko Samui

Lieve lezers,

Hier een verhaal vanaf de eilanden van Zuid-Thailand. De afgelopen dagen hebben we genoten van Ko Tao en Ko Samui, 2 eilanden aan de oostkust!

We gaan maar weer gewoon verder met de reis er naar toe:

Zondag 23 oktober 2011: Kanchanaburi – Bangkok - Chumpon

Vandaag zijn we opgestaan met een heerlijk gevoel: we gaan ontspannen op de Thaise eilanden! ’s Morgens hebben we een minibus geboekt die ons in 2 uur (in plaats van 3,5 uur voor een grote bus) naar Bangkok bracht. Bij aankomst daar hebben we bij een lokaal reisbureautje wat nagevraagd en uiteindelijk ook daar de tickets naar Ko Tao geboekt, een eilandje aan de oostkust van zuid-Thailand.

Omdat we pas om 8 uur terug hoefde te zijn om de bus te pakken, zijn we naar de grootste shopping mall van Bangkok gegaan: MBK. Wow, deze shopping mall is echt groot! In Amerika hadden we grote gezien, maar deze was ook groot! 7 verdiepingen met alles wat je je maar kan bedenken.. Gelukkig mochten we de backpacks trouwens achterlaten bij het reisbureau, anders was het geen pretje geweest! We hebben er wat uurtjes rondgelopen, gegeten en zijn toen weer terug gegaan naar het reisbureau. Om half 9 kwam een man ons daar ophalen. Die avond zijn we met een grote bus (onze eerste echte toeristenbus!) naar Chumpon gereden, waar we de volgende ochtend aan zouden komen.

Maandag 24 oktober 2011: Chumpon – Ko Tao

Om 05.15 uur kwamen we aan in Chumpon! Menn, wat een verschrikkelijke nacht! Dit was de minste bus (hij was namelijk niet slecht, haha) die we tot nu toe gehad hebben. We hebben allebei zo slecht geslapen, dat we echt kapot waren!

Bij de pier in Chumpon moesten we ongeveer 2 uurtjes wachten. We hadden voor de snelste manier gekozen, dus om 7 uur vertrok onze high speed ferry naar Ko Tao. Hier kwamen we om 9 uur aan, lekker vroeg dus! Nog een hele dag voor de boeg!

Bij aankomst in Ko Tao werd je overvallen door taxi’s! Oeps, we weten nog niet eens waar we heen willen, haha! We zijn door de mensen heen gelopen, op een stoepje gaan zitten (waarbij de taxi chauffeurs ons natuurlijk al volgde..) en zijn daar snel in de lonely planet gaan kijken. We kozen een deel van het eiland en de taxi zou ons daar wel afzetten. Serieus, 200 baht (5 euro) voor misschien 3 minuten rijden?! Maarja, we wisten van te voren dat de eilanden duurder zouden zijn.. We zagen Sairee Village waar we een bungalowtje kozen met eigen badkamer (koud water!) en ventilator voor 10 euro per nacht.. Dus het dubbele van wat we tot nu toe betaald hebben! Maar geen probleem! We hebben onze spullen weggezet en zijn heerlijk gaan ontbijten.

Na het ontbijt hebben we een stuk gewandeld, maar toen begon het te regenen, heel hard en best lang! Snel ergens schuilen en wat drinken. Toen het droog was, zijn we ons meteen om gaan kleden: heerlijk aan het strand liggen! Wat een mooie blauwe zee! Hij kan nog helderder, maar hier doen we het ook zeker voor! Een fijn strand, geen koud water en een heerlijk zonnetje: super dus! Wat wil je nog meer?!

Op het eind van de middag zijn we nog een stuk gaan wandelen, onder andere naar de pier (wat dus maar 20 minuten lopen is). ’s Avonds heerlijk aan het strand gegeten en gedronken en dan toch maar naar bed, na de vermoeiende nacht van gister.

Dinsdag 25 oktober 2011: Ko Tao

Alweer de hele ochtend regen gehad! We moeten wel toegeven dat dat best fijn klinkt als je lekker in je bed ligt, haha. Daarom hebben we heerlijk uitgeslapen!

Na het ontbijten wilden we graag een scooter huren om dit eiland te bekijken. Het eiland is namelijk maar 21 km2 groot, klein dus! Jammer genoeg is er hier geen een verhuurder MET verzekering! Allemaal zonder en ze kijken echt de hele scooter na bij inlevering. Als zij zeggen dat er dus een krasje bij zit, kan je dokken.. Dit hebben we dus niet gedaan omdat we er geen goed gevoel bij hadden.

We zijn weer richting de pier gelopen, waar we alvast een ferryticket voor morgen hebben gekocht. De rest van de middag hebben we weer heerlijk aan het strand gelegen tot zonsondergang! Een super mooi gezicht was dit! Hopelijk is dat ook terug te zien op de foto’s..

Deze avond zijn we de andere kant opgelopen vanuit onze accommodatie, waar ook nog een heel centrum was! We zagen een leuk restaurantje waar we een echte westerse maaltijd kozen: een pizza hawai, spaghetti bolognese, 4 chicken wings en allebei wat te drinken voor 10 euro! Koopje toch? (Het was dan ook een aanbieding, haha). Morgen gaan we ’s morgens naar Ko Samui, dus dat wordt nog even lekker slapen vanavond!

Woensdag 26 oktober 2011: Ko Tao – Ko Samui

We besloten om (met de backpacks en de daypack op zak!) naar de pier te lopen in plaats van de taxi te nemen. We liepen om 8.15 uur aan, moesten nog uitchecken, hebben ondertussen wat water gekocht en kwamen om 8.50 uur aan bij de pier. Toch netjes doorgelopen dachten we zo.. Het was wel echt extreem warm en bij aankomst bij de pier waren we dan ook bijna doorweekt, haha.. niet echt lekker! Maarja, om 9 uur konden we de ferry op die ons in 2 uur naar Ko Samui bracht.

Gelukkig hadden we al een beetje op internet gekeken en hadden we al een guesthouse gezien wat ons aansprak. Bij aankomst op Ko Samui dus maar weer de taxi in! Er was nog plaats en we kozen een kamer met ventilator en gedeelde badkamer met warm water. Het scheelt, want we hoeven de badkamer alleen maar met elkaar te delen, ideaal dus!

Wat een beetje jammer is: het regent hier echt veel! Het heeft de hele ochtend geregend en de rest van de middag heeft de zon ook niet hard geschenen.. Niet echt een dag om iets te ondernemen. Waarschijnlijk blijft het weer de komende dagen zo in zuid-Thailand. We hebben een aantal uurtjes rondgewandeld, maar zijn daarna teruggegaan naar onze kamer. Hier hebben we even geïnternet en geskypt. Om 6 uur zijn gaan wandelen en hebben weer veel van het centrum gezien. Veel winkeltjes die allemaal op elkaar lijken. Lekker gegeten, wat gedronken en in bed geploft met een filmpje! Heerlijk een dagje niks!

Wat ons wel opvalt, is dat Ko Samui eigenlijk een eiland is voor honeymooners, maar dat we het strand eigenlijk minder mooi vinden dan op Ko Tao.. Kan ook door het weer komen hoor, maar dat is onze eerst indruk. Misschien is het morgen anders als het zonnetje schijnt, wie weet..

Donderdag 27 oktober 2011: Ko Samui

We hebben besloten om vandaag naar een ander deel van het eiland te gaan, dus we namen een taxi en vertrokken naar Lamai Beach. Gister zaten we in Chaweng Beach, het meest bekende van Ko Samui. Rond de middag kwamen we hier aan en kozen we een schattig hutje aan het strand! In het hutje lagen alleen 2 matrassen en een klamboe, that’s all! Zo leuk om dat ook een keer te doen! Wel erg warm trouwens, haha.. Ohja, gelukkig zagen we dat er ook een ventilator aan het plafond hing. Zie de foto’s voor de hutjes!

Na aankomst zijn we direct een stuk gaan wandelen. Omdat Anne toch per se iets van het eiland wilde zien en Roel even geen zin meer had om te wandelen, hebben we toch een scooter gehuurd zonder verzekering. Roel keek overal goed uit en het ging erg goed! We hebben het hele eiland rondgereden en zijn nog naar 2 bekende rotsen gaan kijken: Grandfather & Grandmother Rock, voor uitleg: zie foto’s, haha! Om 5 uur begon het te regenen dus zijn we maar weer snel teruggereden naar onze accommodatie! Even internetten, wat eten en de rest van de avond weer lekker een stuk gewandeld..

Vandaag worden we wakker en schijnt de zon gewoon, in plaats van regen! Heel oneerlijk, want vandaag vertrekken we richting Krabi! Hier komen we vanavond aan. Over 6 dagen zit Thailand er gewoon al op! Men, de tijd vliegt hier voorbij, niet normaal! Maar we genieten iedere dag!

Liefs vanuit Thailand!

Thailand: Pai & Kanchanaburi

Hallo lezers!

Omdat het 'goede' internet ons de laatste dagen in de steek heeft gelaten, komen er nu 2 verhalen in een keer. Hij is dus weer een beetje lang, haha..

Eerst verbleven we in Pai, een klein hippiestadje in het noorden van Thailand waar tegenwoordig ook flink wat moslims wonen. Daarna zijn we naar Kanchanaburi gegaan. Dit stadje staat vooral bekend om de River Kwai en de Erawan Falls.

We gaan gewoon netjes verder waar we gebleven waren..

Zaterdag 15 oktober 2011: Chiang Mai – Pai

Na het ontbijt (waar we Julia alweer tegen kwamen!) zijn we naar het busstation gegaan. Gelukkig ging er over een uurtje een minibus naar Pai. Deze rit heeft 3 uur geduurd. Het was een beetje hobbelig met veel haarspeldbochten. Na 2,5 uur begon Anne een misselijk te worden, maar Roel had gelukkig nergens last van!

Bij aankomst in Pai kozen we een goedkope kamer van 200 baht (5 euro) met een gedeelde badkamer midden in het centrum. Aangezien we met elkaar afgesproken hadden vandaag rustig aan te doen, zijn we een stukje gaan wandelen. Het begon echt extreem hard te regenen voor de eerste keer sinds we in Thailand zijn! Beetje jammer.. ’s Avonds hebben we nog wat gegeten en een stukje gewandeld, maar daarna zijn we ook lekker in bed gekropen. Heerlijk, zo’n dagje niks doen!

Zondag 16 oktober 2011: Pai

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. De rest van de dag hebben we een scooter gehuurd. Het huren zelf kost maar 2 euro 50! We hebben er wel verzekeringen bij afgesloten, dus in totaal was het 180 baht, 4 euro 50. Waar doen ze het van he?!

Halverwege de middag zijn we naar de Hot Springs geweest. Dit zijn natuurlijke baden met warm water! We zijn ook naar de bron geweest en daar was het water zelfs 80 graden! Niet aankomen dus.. en dan nog zijn er mensen die dat wel doen he, haha! Ongelofelijk..

Daarna hebben we nog een stuk getoerd en zijn we lekker gaan eten.

Toen we net klaar waren met eten, kwamen we een meisje tegen die de fietstour in Bangkok met ons had gedaan! Ze was samen met een Nederlands meisje en een Britse jongen. We zijn met z’n alle wat gaan drinken en het was erg gezellig!

Maandag 17 oktober 2011: Pai

Ook vandaag hebben we lekker langzaam gedaan en heerlijk ontbeten! Tijdens het ontbijt besloten we om de scooter nog een dagje te houden. We hadden de scooter gister namelijk om kwart over 1 opgehaald, dus gingen we er van uit dat die op hetzelfde tijdstip de volgende dag terug moest zijn. Bij aankomst van het verhuurstation bleek dat we de scooter tot 7 uur mochten gebruiken! Ideaal, dus weer een dagje de omgeving verkennen!

Vandaag zijn we naar een waterval gereden. Het was best wel een eind van het centrum vandaan, ongeveer 30 minuten. De waterval was mooi, maar niet echt speciaal. Op de terugweg begon het te regenen! We scholen onder de bomen, maar dat hielp niet echt! Omdat we toch al nat werden, besloot Roel om weer aan te rijden. Heeft wel wat, zo samen door de regen toeren, haha! Gelukkig was het na 10 minuten weer droog en konden we rustig verder rijden.

’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten en de rest van de avond weer lekker niks gedaan! Op tijd naar bed, want voor morgen hebben we weer een excursie geboekt!

Dinsdag 18 oktober 2011: Pai

Deze ochtend stond de gids gewoon al om 7 uur voor de deur! Lekker vroeg dus.. Nouja, het bleek later geen gids, maar gewoon een chauffeur te zijn. De beste man sprak amper een woord Engels.

We begonnen bij de view top, om kwart over 8! We stonden hoog op een berg, maar het was zo mistig dat we helaas weinig konden zien.. Maar weer door dus!

De tweede stop waren de longnecks! Het was leuk om dit een keer te zien, maar ze leven niet meer op de traditionele manier die je verwacht. Een van de eerste vrouwen had een I-phone en verderop zaten de kinderen met een laptop.. beetje jammer! Desondanks was het wel apart om te zien hoe dat zit met die ringen!

Vervolgens bezochten we een tempel op een berg, die we eigenlijk al snel gezien hadden. Hij was mooi, maar voor ons had het geen speciale betekenis. Het uitzicht over de stad was trouwens wel erg mooi!

We zijn gaan lunchen en daarna bracht de chauffeur ons naar een dorpje. We hadden geen idee wat we hier kwamen doen, dus we liepen maar gewoon rechtdoor. In het dorpje stonden kleine huisjes, met bij ieder huisje varkentjes. Echt hele jonge! Maar of dit het was weten we nu nog steeds niet?!

Onze laatste stop was een grot in combinatie met bamboo raften (langzaam!) Het was een erg mooi gebied, heel groen! De grot was wat klein, maar mooi om een keer te zien.

Om half 7 waren we terug in Pai en zijn we weer gaan eten. Morgen gaan we Pai verlaten en weer verder reizen! Lekker slapen dus!

Woensdag 19 oktober 2011: Pai – Bangkok (richting Kanchanaburi)

Het wordt vandaag een lange reisdag voor ons.. Om 2 uur vertrok een klein busje van Pai terug naar Chiang Mai. Omdat we naar Kanchanaburi willen, zullen we eerst terug naar Bangkok moeten en vanuit daar weer verder. De busrit terug naar Chiang Mai duurde weer 3 uur. Bij aankomst in Chiang Mai zochten we de bussen naar Bangkok en gelukkig hadden we die vrij snel gevonden! We hoefde maar 50 minuten te wachten voordat de nachtbus vertrok! Ideaal dus! Weer kozen we een VIP-bus omdat ons de vorige keer zo heerlijk beviel! Jammer genoeg was het dit keer zonder massage stoel, konden de rugleuningen minder ver naar achter en ging ook het voetensteuntje niet zo lekker mee omhoog.. Achteraf ook niet gek als je bijna 150 baht per persoon minder hebt betaald (slechts 3,25 euro). De rest van de dag hebben we dus in de bus gezeten en vielen we uiteindelijk toch in slaap.

Donderdag 20 oktober 2011: Bangkok – Kanchanaburi

Om kwart voor 8 ’s morgens kwamen we aan in Bangkok. Menn, wat hebben we allebei slecht geslapen in die bus..

Het busstation in Bangkok was echt super groot en bestond uit 2 gedeelten! Hierdoor was het zoeken van tickets wat moeilijker en natuurlijk werden we bij het ene gedeelte afgezet en moesten we tickets kopen in het andere deel. Na een aantal keer vragen kochten we de tickets en moesten we nog 1,5 uur wachten. Redelijk dus.. We lopen weg bij de ticketbalie, draaien ons om en denken; Huh?! Waarom beweegt er niemand? Ohja! Wanneer het volkslied klinkt, staat iedereen op, loopt er niemand en is iedereen muisstil. Dit was dus het geval, daarom bleven wij ook maar netjes stilstaan. Raar gezicht is dat, haha.. Zodra het lied was afgelopen begon iedereen weer te lopen, te rennen en te praten.. echt apart.

Na 3,5 uur in de bus kwamen we eindelijk om 14.00 uur aan in Kanchanaburi. We hebben gewoon 24 uur gereisd! We hielden een taxi aan die ons naar een guesthouse bracht. Het eerste vonden we te duur (10 euro per kamer, haha) en dus kozen we de 2e voor 5 euro! Toch weer de helft he.. We hebben een kamer met eigen badkamer, maar wel een koude douche! Weer even wennen, maar geen probleem.

We hebben die middag wat rondgelopen, maar zijn daarna lekker hier in de tuin gaan liggen. ’s Avonds was er live muziek bij ons guesthouse, erg leuk! (Dachten we..) Ongelofelijk!! We hebben nog nooit iemand zo vals horen zingen die er van overtuigd was mooi te kunnen zingen!! Haha, te grappig voor woorden! Daarna zijn we lekker gaan slapen naar een vermoeiende dag.

Vrijdag 21 oktober 2011: Kanchanaburi

Vanmiddag gaan we de Tiger Temple bezoeken. Voor de mannen wordt geen kledingadvies gegeven, maar de vrouwen moeten een lange broek aan, een t-shirt zodat de schouders bedekt worden en ze mogen geen oranje/roze/rood/geel dragen.. beetje veeleisend, niet dan? Maar we houden ons er mooi aan.

De Tiger Temple was leuk, maar ook hadden we een erg dubbel gevoel. Je kan daar echt extreem dicht bij de tijgers komen, wat mooie foto’s oplevert! Van de andere kant weet je ook dat die tijgers platgespoten zijn, waardoor ze niet op de normale manier bewegen. Dat vonden wij erg jammer/vervelend om te zien, maar toch doe je er aan mee omdat je er naar toe bent gegaan. Desondanks hebben we er wel van genoten!

Wat ons hier in Kanchanaburi trouwens op valt, is dat er hier extreem veel blanke mannen met een Thaise vrouw lopen. Wij trekken geen conclusie hoor..

De rest van de dag hebben we lekker door de stad gelopen, gegeten, wat gedronken en toch nog maar een tour voor morgen geboekt!

Zaterdag 22 oktober 2011: Kanchanaburi

Vandaag stond de taxi om 8 uur klaar om ons op te halen. We waren in totaal met 7 personen. Eerst bezochten we Erawan National Park, een erg groot park met de 7 Erawan Waterfalls. De eerste waterval lag op 500 meter lopen, maar om de 7e en laatste waterval te bezichtigen moest je een uur lopen. Ofja, vanaf de 5e waterval was het geen lopen meer maar klimmen.. Het was overal erg glad omdat je vanaf hier ook door het water moest. We besloten om helemaal tot de top te lopen en dit hebben we ook gedaan. Wauwwww, dat was zeker de moeite waard! We zeiden tegen elkaar; dit is zeker de mooiste waterval die we ooit hebben gezien! Extreem groot/hoog, mooi in de natuur en veel water.. super dus! We genoten hier even, maar toen moesten we weer terug omdat de lunch om 12 uur begon! We liepen aan en het ging best goed, totdat Anne ineens uitgleed op een steen.. Verkeerde plek, maar het deed niet echt pijn gelukkig! Geloof het of niet, maar dit herhaalde zich nog 2x! (Lekkere blunder?..) Achteraf valt het mee en heeft ze er geen blauwe plekken aan over gehouden.. Yes!

De volgende stop was de Hellfire pass. Dit was een mooie route, maar hij duurde maar kort. We hebben een audiotour geleend zodat we een beter idee kregen van wat zich daar allemaal af heeft gespeeld.

Daarna zijn we naar een oud treinstation gegaan om over de door krijgsgevangene brug te rijden met de trein. We reden 30 minuten door een mooi landschap en ook een deel over het water wat voor ons een mooi gezicht opleverde! (We hopen dat dat te zien is op de foto’s..)

De laatste stop was de beroemde Bridge over the River Kwai. Helaas deed deze brug ons weinig.. De brug zelf is oud en omdat er zoveel mensen zijn, is het een te toeristische plek geworden, vinden wij dan.. Maar misschien is dat iets om een keer zelf te ontdekken als je er nog niet bent geweest? Haha..

De rest van de avond hebben we wat informatie opgezocht over de eilanden en uiteraard weer uitgegeten. We moeten zeggen; dat went wel! Heerlijk iedere dag een vers ontbijtje dat je zelf kiest, heerlijk avond eten waarvoor je niets hoeft te doen (en bijna niks voor hoeft te betalen natuurlijk, haha!).

Wij stappen nu het bed in want morgenvroeg vertrekken we met de bus naar Bangkok om vanuit daar naar het zuiden te gaan! Dus; weltrusten en tot het volgende verhaal!

Laa Kawn! (Tot ziens!)

Veel liefs, Roel & Anne

Thailand: Chiang Mai

Hallo lieve vrienden en familie!

Hier weer een berichtje vanuit Thailand. Hieronder kunnen jullie de fantastische dingen lezen van de afgelopen dagen! Ofja, wij vonden het fantastisch! Jullie mogen later beoordelen, haha.. Veel leesplezier.

Maandag 10 oktober 2011: Pak Chong – Khorat – Chiang Mai

Vandaag hebben we ontbeten en om kwart over 9 heeft iemand van het guesthouse ons (en een Engelse jongen) afgezet bij het busstation van Pak Chong. Om naar Chiang Mai te gaan, moesten we eerst de bus nemen naar Khorat. Dit hebben we dus gedaan en de Engelse jongen ging met ons mee. De rit duurde ruim 2 uur en koste maar 1,25 euro per persoon! Ongelofelijk hoe goedkoop.

Bij aankomst in Khorat moesten we op zoek naar de bus die naar Chiang Mai ging. Gelukkig sprak de Engelse jongen een beetje Thais, dus uiteindelijk hebben we met zijn hulp de juiste bus gevonden. We konden kiezen uit de dagbus of de nachtbus. Bij de dagbus hoefde we niet te wachten, maar kwamen we pas na middernacht aan in Chiang Mai. Dan zouden we dan nog een hostel moeten zoeken. De nachtbus vertrok pas om half 9, dus ongeveer 10 uur wachten. Dan zouden we om half 8 ’s morgens aankomen.

Uiteindelijk hebben we voor de nachtbus gekozen, omdat ons dat ook in kosten scheelde. We hoefde geen extra overnachting te betalen. Dus begon het wachten op de luchthaven.

Een keer naar het toilet, een paar woordzoekers maken, een rondje lopen (want er was geen centrum in de buurt!), een potje monopoly via de telefoon spelen, even naar de supermarkt, wat drinken halen, wat eten en JAA! Het was al half 8! We zijn naar de bushalte gelopen en na 10 minuten wachten kwam de dus al. Het was een vip bus en we hadden plaatsen toegewezen gekregen. We zaten helemaal vooraan en hadden zeeën van ruimte! De rugleuning kon heel ver naar achter, het voetensteuntje kon omhoog en we kregen heerlijke dekens! We hebben dus redelijk goed geslapen, voor zover dat kan in een bus. De tijd vloog voorbij!

Dinsdag 11 oktober 2011: Chaing Mai

Om half 9 zijn we deze ochtend aangekomen in Chiang Mai. We hebben een hostel uit de Lonely Planet gekozen. We kregen een double room with hot shower. Totaalprijs per nacht: 250 baht (6,25 euro) per kamer per nacht! Weer een koopje dus.

Nadat we onze spullen in de kamer gelegd hebben, zijn we een stukje gaan wandelen door het stadje. We zagen een lokale naaiwinkel, een drukkerij en nog veel meer. Apart om te zien dat dat hier toch op een hele andere manier gaat.

Omdat we al om kwart voor 10 gingen wandelen, sloeg om half 12 de moeheid er toch een beetje in. We zijn terug gegaan naar het hostel en hier hebben we even geslapen! Was blijkbaar toch wel nodig na de busrit.

De rest van de middag hebben we weinig gedaan. We hebben in de lobby geïnternet en geskypt met het thuisfront. We leerden een Duits meisje kennen en daarmee besloten we ’s avonds wat te gaan drinken en naar de avondmarkt te gaan. Eerst nog even lekker gegeten en de rest van de avond was het erg gezellig! Om 00.00 uur was het tijd om te gaan slapen!

Woensdag 12 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag werden we om 09.00 uur opgehaald, want we hadden een cooking class geboekt. We waren in totaal met 4, echt ideaal. Eerst zijn we naar een lokale markt gegaan waar van alles te koop was. We kregen informatie over verschillende soorten rijst en over het persen van kokosnoten. Later mochten we ook nog zelf even kijken. Ze hadden er alles: fruit, groente, huishoudartikelen en vlees. Onder vlees horen dan ook de varkenskoppen en –poten en (gefrituurde) kippen met kop en poten he!

Na de markt reden we naar het huis van Sammy (Sammy’s Organic Farm). Hier kregen we uitleg over allerlei verse ingrediënten(uit eigen tuin) en daarna begon het koken, wat de vrouw van Sammy verzorgde. We gingen 6 gangen (gerechten) maken. Je kon bij iedere gang kiezen uit 3 verschillende gerechten, erg fijn! Uiteindelijk hebben we maar 1 gerecht hetzelfde gemaakt. Voorbeelden zijn: Pad Thai, Red en Yellow Curry, Spring rolls, Pompoen custard en verschillende Thaise soepen.

Natuurlijk hebben we alles ook op mogen eten (was veel te veel!), maar dan wel in 2 keer. Erg leuk om een keer te doen! Ook hebben we een kookboekje gekregen met alle recepten van die dag! Super leuk dus!

Om 17.30 uur waren we terug bij ons guesthouse. Eten was niet meer nodig, dus besloten we naar een Mall te gaan, 30 minuten wandelen. De Mall had alleen Thaise winkels. We hebben een hele tijd rondgewandeld, maar niets gekocht. Daarom besloten we maar op tijd te gaan slapen, want morgen wordt een drukke dag!

Donderdag 13 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag zaten we om 08.00 uur in de lobby, maar we werden pas om 08.30 uur opgehaald. Vandaag stond helemaal in het teken van olifanten!! Wat een geweldige dieren!!

We waren met 6, waarvan een man gewoon zo gek was op olifanten dat hij zomaar mee ging zonder te rijden. Eerst stopte we bij een lokale markt om onze lunch te halen en om bananen voor de olifanten mee te nemen. Daarna reden we door richting het olifantenkamp. Toen we aankwamen stonden de olifanten al klaar! We hadden betaald voor een olifant per 2 personen, maar we kregen allemaal een eigen! Erg leuk!!

Eerst klom Roel erop (we zaten direct op de nek/rug van de olifanten, dus niet op een soort zitje). Men!! Dat is wel heel hoog en een apart gevoel! Even wennen.. Maar toen was het de beurt aan Anne. Hoogtevrees kwam even opspelen toen ik de extreem grote olifant van Roel zag. Toen kwam er voor Anne een andere olifant aan lopen. Een stuk kleiner gelukkig! Hij was in vergelijking met haar nog extreem groot, maargoed! Ook Anne klom erop en we konden gaan! De twee olifanten die wij hadden bleven telkens bij elkaar. Als de ene harder liep, wachtte die later op de ander. Erg leuk om te zien!

Na een ritje van ongeveer 20 minuten kwamen we bij het kamp aan. Hier maakte we foto’s, leerde we dingen over de olifanten en kregen we speciale kleding (erg mooi, zie foto’s). Ook leerden we hoe je een olifant laat omdraaien naar beide kanten en naar voren en naar achteren laat lopen. Ohja, stoppen en zitten is ook niet onbelangrijk! Toen hebben we weer 10 minuten gereden en daarna gingen we lunchen. Een echte verse Thaise maaltijd met rijst, die goed smaakte.

Na de lunch klommen we weer op de olifanten om 30 minuten te rijden naar een waterval. We moesten door riviertjes, over boomstammen en tussen de planten door. Super was dat! Wel een beetje eng af en toe als we ver naar voren moesten hangen.

Bij de waterval gingen we de olifanten wassen. Dat was echt leuk! Je zag ze gewoon genieten van het frisse water! Uiteindelijk waren wij ook flink nat, maar geen probleem! Graag zelfs voor deze ervaring.

We reden een andere route terug naar het kamp en daar namen we afscheid van de dieren. Het laatste stukje liepen we zelf. Het was echt een geweldige ervaring!! Wauwww! Het doet op het einde wel flink pijn aan je kont, haha.. maar dat heb je er voor over! We kregen nog een CD met foto’s die de gidsen gemaakt hadden! Super dus!

Om 18.00 uur waren we weer terug en zijn we ons gaan opfrissen. Om 19.00 uur hadden we afgesproken om met het Duitse meisje te gaan eten. Na het eten zijn we nog ergens wat gaan drinken en zijn we nog naar de Night Bazaar gewandeld. Om 23.30 waren we het moe en zijn we lekker gaan slapen met een super gevoel van een geweldige dag!!

Vrijdag 14 oktober 2011: Chiang Mai

Vandaag zouden we eigenlijk naar Pai gaan, maar ’s ochtends hebben we besloten nog maar een nachtje te blijven. Het is zo leuk hier! En is er nog genoeg te zien.

Na het ontbijt besloten we om naar Wat Doi Suthep te gaan, een grote tempel bovenop de berg met een geweldig uitzicht. Ik weet niet hoe we het voor elkaar krijgen, maar weer kwamen we het Duitse meisje tegen, Julia, en zij ging ook naar de tempel. Daarom zijn we weer samen gegaan, erg gezellig!

De tempel lag op een hoogte van ongeveer 1000 meter. Voordat je de tempel kon bezichtigen moest je nog 309 trappen beklimmen, best zwaar in de hitte van de zon. Maar het ging goed! De tempel was erg mooi en je had een schitterend uitzicht! (Zie foto’s).

Na de tempel besloten we nog naar de Chiang Mai Zoo te gaan. We hadden namelijk gehoord dat deze echt de moeite waard was. De entree was slechts 2,50 per persoon en voor de panda’s (die we natuurlijk gezien hebben) betaalde je nog eens 2,50 extra. Het was een super grote dierentuin, dus mega goedkoop tegenover de prijzen bij ons! Ze hadden er dus onder andere panda’s (er leven slechts 35 panda’s in dierentuinen over de hele wereld, waarvan ze er hier dus 3 hebben), tijgers, leeuwen, apen, koala’s en nog veel meer. Toen het park sloot hebben we de taxi naar huis gepakt.

We hebben ons opgefrist en zijn weer met Julia wat gaan eten en drinken. Daarna hebben we afscheid van haar genomen, want morgen gaan we richting Pai!

En in Pai zitten we nu dus! Hier blijven we zoals het eruit ziet 3 nachten.

Daarna zullen we verder gaan naar Kanchanaburi, een stuk zuidelijker.

Tot de volgende keer!

Veel liefs,

Roel & Anne

Thailand: Vervolg Bangkok & Khao Yai NP

Sawadee Ka! (Thais voor hallo)
Nou.. waar waren we gebleven? Ohja, in Bangkok:

Alvast sorry voor het lange verhaal! We hebben een aantal dagen geen internet gehad, dus nu komt allemaal in een keer.

Donderdag 6 oktober 2011: Bangkok

Vandaag hebben we weer een beetje uitgeslapen aangezien we pas om 2 uur sliepen (Roel sliep om half 2). Dus zijn we om kwart voor 10 pas gaan ontbijten. Om 12 uur liepen we het hotel uit, hielden een taxi aan en we lieten ons naar het Grand Palace brengen. We waren amper uitgestapt of we werden al aangesproken door een Thai die voor ons alweer een tuk tuk had aangehouden. Uiteindelijk heeft deze tuk tuk ons naar de staande boeddha gebracht, naar een information centre en weer terug naar Grand Palace voor 50 baht (ongeveer 1 euro 25).

We hebben dus Grand Palace bezocht en daarna de liggende boeddha, Wat Pho. Wow, wat een groot ding! De boeddha is 45 meter lang en 15 meter hoog! Enorm groot dus!

Vervolgens zijn we weer naar Khao San Road gegaan en hebben daar een 2e hands Lonely Planet van Zuidoost Azië gekocht voor 15 euro! Het is toch wel erg handig om er een te hebben! We hebben nog een uitgebreide maaltijd had bij het zelfde restaurantje als de vorige dag en daarna zijn we lekker op tijd naar het hotel gegaan. Hier hebben we nog wat informatie opgezocht over het noorden, omdat we nog niet precies wisten wat de planning voor morgen was. Om half 11 lagen we er dan ook lekker in!

Vrijdag 7 oktober 2011: Bangkok - Pak Chong

Onze laatste luxe nacht was voorbij, dus nog een keer genieten van een uitgebreid ontbijt! Om 12.00 uur moesten we uitchecken en dat deden we dus ook precies! We besloten om naar het treinstation van Bangkok te gaan om te kijken wat de mogelijkheden waren om naar Chiang Mai of naar Pak Chong (Khao Yai NP) te gaan.

We kwamen er achter dat er voorlopig nog geen treinen zouden rijden naar Chiang Mai, maar er waren wel bussen.Door de overstromingen zou de bus er 13 uur over doen, in plaats van 10 uur. Deze busrit zou ons 950 baht (24 euro) kosten. Omdat Pak Chong ook nog een overweging was, zijn we gaan vragen wat dat koste. Een treinkaartje voor de rit van 4,5 uur kostte 132 baht per persoon, wat neerkomt op 3,30 euro. Geen drol dus! Oke, deze nemen we. Even de accommodatie bellen dat we er aankomen, dit nog in een internetcafé bevestigd en om 15.20 uur vertrok onze trein. We hadden al van Wietske, een meisje dat met ons de fietstour deed, gehoord dat de treinen nooit op tijd reden. De trein vertrok mooi op tijd, maar kwam wel 1,5 later aan dan gepland. Maar wat een geluk, de man van de accommodatie die ons op kwam halen stond er gewoon nog! Na ongeveer 15 minuten rijden kwamen aan bij onze accommodatie: Greenleaf Guesthouse!

We kregen een kamer voor 200 baht (ongeveer 5 euro). Er staat dan ook alleen een bed en een ventilator. Wel hebben we een eigen badkamer, maar alleen met koud water. Maar het is prima en lekker goedkoop!

We hebben nog noodles gegeten bij het lokale restaurantje, zijn naar de supermarkt geweest voor wat te drinken en te knabbelen en toen zijn we lekker op bed gevallen met een filmpje. Heerlijk! Welterusten!

Zaterdag 8 oktober 2011: Pak Chong, Khao Yai NP

Proficiat Bart! Aangezien we amper internet hebben hier, hebben we ge-sms't!

Wat hebben wij lekker (uit)geslapen! Anne tot half 11 en Roel tot half 1. De halve dagtour van vandaag begon pas om 15.00 uur, dus om 13.00 uur gingen wij ontbijten! Wat een lekker en goedkoop ontbijt! Het buikje rond met toast met ei en jam voor Roel en toast met jam en veel vers fruit voor Anne. Totaal nog geen 2 euro per persoon!

Om 15.00 stapte we in het busje met 8 andere toeristen uit Engeland, Amerika en Australië. Tijdens de rit zijn we 2 keer naast de weg gestopt. De gids zag namelijk (niet te geloven) vanuit de auto in de struiken een slang zitten en dit dus 2 keer.

Onze eerste echte stop was bij een natuurbad. Dit was een zwembad midden in de natuur, maar wel naast de weg. Het water had een normale temperatuur. Aangezien het nu vol zat met Thai, zouden we later op de dag terugkomen om hier te zwemmen.

De tweede stop was een vleermuizengrot. We kregen allemaal een zaklamp en liepen via een stijle trap de donkere grot in. De man zette ons op een rijtje, telde tot 3 en toen schenen we met alle zaklampen naar boven. Wauwww! Mega veel vleermuizen, overal waar je keek! Er zaten er ruim 3000 in deze grot! Tijdens het wandelen door de grot haalde de gids ook verschillende dieren tevoorschijn, zoals een tarantula (grote spin) en vele andere soorten spinnen (zie foto). Een aantal mochten we vasthouden, maar dit durfde wij allebei nog niet aan! We hebben verder nog veel verschillende maten vleermuizen gezien in de grot, van groot tot klein!

Toen we de grot uit liepen, gaf de gids ons ieder 2 kleine zwarte staafjes. De gids vertelde ons dat het een soort pepertjes waren en we moesten deze onder onze tong leggen. Aangezien we wel veel willen proeven, deden we dit allemaal netjes. Ineens knapte er iets open in je mond! Woww, die zagen we niet aankomen. Wat bleek, het waren zaadjes die hard open sprongen wanneer ze in aanraking kwamen met water of speeksel. Hebben we dat ook weer meegemaakt!

De volgende stop was bij een grot hoog in de bergen. We konden de grot niet in, maar wat we zagen was geweldig! Er kwamen ruim 2 miljoen vleermuizen in een mooie lijn uit de grot gevlogen! Wat een prachtig gezicht! Helaas vlogen er roofvogels doorheen die de vleermuizen probeerden te vangen. Na 10 minuten liepen we een stuk verder, zodat we dichter onder de vleermuizen kwamen te gaan! Echt geweldig om er een keer zoveel bij elkaar te zien!

Even later kwam de gids met een enorm groot beest! (Foto's volgen nog). Dit keer was ik (Anne) het eerste slachtoffer! Eerst gewoon in mijn hand en toen op mijn arm. De gids zei me dat ik iets naar voren moest buigen en voordat ik het wist zat het beest in mijn nek en liep het over mijn oor! Wat een kriebelig gevoel! Vervolgens hield iedereen, dus ook Roel, het beestje vast.

Na dit avontuur zijn we teruggegaan naar het natuurzwembad en hebben een aantal mensen gezwommen, maar wij niet. We gingen terug naar het guesthouse en hebben wat gegeten. We raakte aan de praat met een Nederlandse jongen. Erg leuk! Voor morgen staat een lange tour voor de boeg, dus op tijd naar bed!

Zondag 9 oktober 2011: Pak Chong, Khao Yai NP

De wekker ging om 7 uur en kwart voor 8 zaten we aan het ontbijt. Om 10 over 8 vertrokken we weer. Tot onze verbazing waren alleen wij 2 en de Nederlandse jongen van gisteravond mee! Heerlijk klein groepje!

We reden naar het midden van het park! Schitterend hier! Voor we het weten zit er al een Makaak (aap) naast de weg. Ze komen naar de weg toe omdat ze hopen dat de mensen hier iets te eten achterlaten.

We rijden verder en de gids van vandaag hoort gibbons in de jungle. Voor dat we het in de gaten hebben neemt hij ons mee de jungle in. Gewoon vanaf de grote weg, zonder dat een pad is. Dit is pas een trekking! We liepen een stuk de jungle in en ja hoor, daar zaten ze dan precies boven ons! Zowel witte als bruine gibbons. Ze slingerde door de bomen en zaten soms achter elkaar aan. Echt een mooi gezicht!

Na een stop voor een banaan en het toilet parkeerde we de auto en liepen we nu voor de echte trekking de jungle in! We hebben in totaal ruim 3,5 uur door de jungle gewandeld! Waaauwww! Dit is echt ongelofelijk mooi! Over boomstammen klimmen, stukjes door het water, door de planten en zelf een pad creëren! We hebben verschillende reptielen gezien, een schorpioen (ook vastgehouden), een aantal apen, vogels en hornbills. De hornbill lijkt op een tucan, maar dan veel groter! Je hoort de vleugels als ze vliegen, zoveel kracht zit daarachter! Helaas hebben we geen olifanten gezien, ondanks dat we lange tijd de voetsporen hebben kunnen volgen. De gidsen hadden ook een lunch voor ons meegenomen, rijst met kip, die we midden in de jungle op een boomstam hebben opgegeten. Het was geweldig!

Na de jungletrekking zijn we nog 2 watervallen gaan bekijken. Een van 25 meter hoog en een van 100 meter hoog! Dit is ook een schitterend gezicht! Onbegrijpelijk waar al dat water vandaan komt. Na de watervallen hebben we nog ruim 1,5 uur door de jungle gereden om olifanten te zoeken, maar helaas wederom niet gezien.

Bij terugkomst hebben we gedoucht en gegeten. Heerlijk en het kost echt niets! Een hele maaltijd voor 40 baht, 1 euro! Na het eten kwam er een nieuw meisje aan en ze kwam er ook bijzitten: nog een Nederlandse! We raakte lekker aan de praat, er kwam een biertje bij, een zak chips, muziek en voor we het wisten was het al half 2! Wij moesten vroeg op omdat wij verder gingen reizen morgen, dus om half 2 hielden we het voor gezien. Maar we hebben een erg gezellige avond gehad!

Maandag 10 oktober 2011: Pak Chong - Khorat - Chiang Mai

Bij aankomst in Khorat moesten we op zoek naar de bus die naar Chiang Mai ging. Gelukkig sprak de Engelse jongen een beetje Thais, dus uiteindelijk hebben we met zijn hulp de juiste bus gevonden. We konden kiezen uit de dagbus of de nachtbus. Bij de dagbus hoefde we niet te wachten, maar kwamen we pas na middernacht aan in Chiang Mai. Dan zouden we dan nog een hostel moeten zoeken. De nachtbus vertrok pas om half 9, dus ongeveer 10 uur wachten. Dan zouden we om half 8 's morgens aankomen.

Een keer naar het toilet, een paar woordzoekers maken, een rondje lopen (want er was geen centrum in de buurt!), een potje monopoly via de telefoon spelen, even naar de supermarkt, wat drinken halen, wat eten en JAA! Het was al half 8! We zijn naar de bushalte gelopen en na 10 minuten wachten kwam de dus al. Het was een vip bus en we hadden plaatsen toegewezen gekregen. We zaten helemaal vooraan en hadden zeeën van ruimte! De rugleuning kon heel ver naar achter, de stoel had een massagefunctie, het voetensteuntje kon omhoog en we kregen heerlijke dekens! We hebben dus redelijk goed geslapen, voor zover dat kan in een bus. De tijd vloog voorbij!

Nu zitten we dus in Chiang Mai, maar die verhalen volgen de volgende keer!

Veel liefs, Roel en Anne

Ps. voor de mensen die zich zorgen maken: wij merken vrij weinig van de overstromingen. We zorgen dat we in de gebieden zitten waar niets van te merken is. Er zijn inderdaad plaatsen die onder water staan, maar daar gaan we dan maar niet naar toe.

Thailand: Heenreis & Bangkok!

Hallo allemaal!

Maandag 3 oktober 2011 was het dan zover: onze reis ging eindelijk beginnen!

’s ochtends hebben we nog wat kleine dingen geregeld, waarna we om half 2 lekker zijn gaan lunchen met beide gezinnen.

Om kwart over 4 zijn we aangereden naar de luchthaven, waar we na een lekker stuk gebak afscheid hebben genomen van onze families en vrienden.

De vlucht van Dusseldorf naar Dubai vloog letterlijk voorbij. We hebben allebei heerlijk kunnen slapen! Eenmaal aangekomen in Dubai hebben we eventjes een rondje gelopen (we dachten echt op een spectaculair vliegveld terecht te komen), maar toen we naar een aantal minuten ligstoelen tegen kwamen zijn we hier maar lekker op gaan liggen.

3,5u later konden we weer instappen en vlogen we richting Bangkok, waar we rond 19:00u (lokale tijd) aankwamen.

Op de luchthaven hebben we gevraagd wat de makkelijkste manier was om bij het centrum te komen, dat was met de skytrain. Maar het kopen van een kaartje was moeilijker dan verwacht, dus dan gaan we het vragen. Toen wij vroegen hoe we bij Silom Road in Bangkok kwamen, kregen we het volgende antwoord: First Phaya Thai, then Chong Nonsi. Als je het zo ziet lijkt het wel logisch, maar de eerste Engelse woorden op zijn Thais konden wij dus echt niet volgen! Gelukkig legde ze het netjes uit en kregen we een kaartje. Het laatste stukje naar het hotel hebben we gelopen, maar natuurlijk liepen we eerst de verkeerde kant op.. Dat hoort erbij he! Gelukkig was het maar een paar honderd meter, dus om kwart voor 10 kwamen we eindelijk aan bij ons hotel.

Bij het inchecken werden direct onze backpacks aangenomen en netjes op een karretje gezet. De Thaise dame achter de balie vroeg onze paspoorten en begon toen in het Thais tegen haar collega te mopperen. Na een minuut zei ze tegen ons: room full, blablabla.. Oke, wat zei ze nou?! ‘Room full, you get free upgrade, you get deluxe room!’

Ohhh.. dat is nooit verkeerd! Lekker bed en een heerlijke douche.. Je begrijpt het al: wij zijn heerlijk gaan slapen!

De volgende ochtend lekker uitgeslapen waarna we zijn gaan genieten van het uitgebreide ontbijt! Om 1 uur hadden we een fietstocht geboekt en het beginpunt lag op 4 kilometer afstand: makkelijk te lopen dus! Na een minuut of 10 lopen zag Roel ineens iets in het water zag zwemmen, waarschijnlijk een varaan midden in Bangkok, toch wel bizar!

We waren netjes optijd voor de fietstocht, waarna de twee (Thaise) reisleiders zich voorstelden: Em en Am.

Deze fietstour ging 5 uur duren en we hadden niet echt een voorstelling van wat we gingen zien. Eenmaal op de fiets begon het avontuur.. wat een diversiteit hier, heerlijk!

We begonnen in het drukke Chinatown waar we van de drukke straten ineens in nauwe steegjes terecht kwamen, waardoor je voor je gevoel bij iemand de huiskamer in fietste! Scherpe bochten en veel gerem volgde, maar het was allemaal erg leuk. Na een tijdje stopte we om de fietsen in een longtailboat te laden en een stukje te gaan varen door de rivier. Wat zien de huizen aan de waterkant er krakkemikkig uit!

Na het ritje in de longtailboat zijn we weer gaan fietsen en dit keer door het groene gedeelte van Bangkok. Smalle betonnen blokken over het water en veel bruggetjes zijn we over gegaan. Na weer een leuke tocht kwamen we aan bij een lokaal restaurantje waar we gingen lunchen. Een lekker soepje, rijst, kip in rode saus, verse groenten en vers fruit. Aangezien Em (de reisleider) vertelde dat het niet pittig was, hadden ze extra pittige saus in een apart potje gedaan. Gelukkig hebben we dit niet gepakt! De kip in de rode saus was al pittig genoeg, want na een paar happen kwamen de flesjes drinken alweer tevoorschijn! Na de lunch hebben we nog een stuk gefietst en zijn we uiteindelijk weer met de longtailboat terug gegaan naar China Town. Vanuit hier was het nog 5 minuutjes fietsen naar het beginhotel en toen was de tour alweer voorbij. Even bedanken, betalen, een foto maken en weer verder!

De Brit uit onze groep kwam met het idee om naar een Thaise bokswedstrijd te gaan kijken. Hiervoor waren wij wel in en we stapten (na een half uur zoeken) met z’n 5e een taxi in om naar het stadion te gaan. Uiteindelijk vonden we de tickets te duur (ongeveer 25 euro p.p. voor de slechtste rang, 50 p.p. euro voor de vip seats)

Daarom zijn we samen naar ‘Gosan Load’, oftewel Khao San Road gelopen, DE backpackersstraat van Bangkok. Hier hebben we gezellig een hapje gegeten en een lekker biertje gedronken.

Joep en Marijke, bedankt voor de tip over de taxi’s! Toen we om half 11 graag terug wilde naar het hotel, besloten we de taxi te nemen. De eerste taxi die we aanhielden wilde ons wel brengen voor 150 Baht. Maar toen we zeiden dat we op de meter wilde rijden, gaf hij niet mee. Oke, dan nemen we de volgende! De 2e wilde ons gelukkig wel naar het Narai Hotel (spreken we vanaf nu uit als Nalai Otel, anders snappen ze het niet) brengen op de meter en dit heeft ons uiteindelijk naar 69 Baht gekost! Minder dan de helft dus!

De eerste kennismaking met Thailand is super! De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. Oke, wel een beetje veel uitlaatgassen en af en toe een vieze geur, maar daar wen je aan! Ook aan de manier van oversteken moesten we even wennen: gewoon lopen en niet twijfelen! Dan stoppen ze vanzelf!

Nu is het inmiddels half 2 en zijn we toe aan slaap! Morgen gaan we naar Grand Palace en verschillende andere tempels! Wat we daarna doen is nog niet helemaal duidelijk. We wilden graag naar Noord-Thailand, maar vanwege overstromingen is dat jammer genoeg niet mogelijk! Morgen dus even uitzoeken wat we nu gaan doen, maar dat komt helemaal goed!

Allemaal bedankt voor de leuke reacties hier op de site en de mailtjes!

Liefs, Roel en Anne

Welkom iedereen!

Hallo iedereen!

Vanaf vandaag zullen we jullie via deze website op de hoogte houden vanal onze avonturen en ervaringen tijdens onze reis door Azië!We schrijven verhalen en zullen foto's en video's uploaden (als het internet ter plaatse een beetje meewerkt natuurlijk!).

Op 3 oktober 2011 vertrekken we om 21:20 uur richting Dubai om vanuit daar door te vliegen naar Bangkok! In deze 3 maanden gaan we de landen Thailand, Indonesië (Java, Bali, Lombok en Komodo) en Maleisië (West-Maleisië en Borneo) bezoeken. We hebben alleen de eerste 3 nachten in Bangkok geboekt en een 5 uur durende fietstour door Bangkok. Al het andere gaan we ter plaatste regelen en dus ook het vervoer naar de andere landen doen we ter plaatse.

De terugvlucht staat gepland op2 januari 2012! Nieuwjaar vieren we dus, zoals het er nu uitziet, in Maleisië! Op2 januari vliegen we van Bangkok naar Dubai, om hier vervolgens 1 nacht te blijven! Proeven we daar ook een beetje de sfeer mee. Op 3 januari vliegen we 's morgens om 08:40 uur terug van Dubai naar Düsseldorf!

Dit zijn de plannen en we hopen dat alles ook gaat lukken!

We gaan in ieder geval enorm genieten van deze reis!

Liefs, Roel & Anne

Ps. Mochten jullie onze (spannende?) verhalen willen volgen, laat dan je e-mailades achter in de rechter kolom hiernaast! Alvast veel leesplezier!